Μία ανοικτή συζήτηση γύρω από τα ζητήματα που εγείρει η έκθεση «Burning  IssuesMerimbula» της Δανάης Στράτου, την οποία παρουσιάζει ο Δήμος Αθηναίων στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων, θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 29 Ιουνίου στις 18:30, παρουσία της εικαστικού και του επιμελητή της έκθεσης Χριστόφορου Μαρίνου.

Μια έκθεση για τον ανατρεπτικό περφόρμερ και ζωγράφο Γρηγόρη Σεμιτέκολο (1935-2014) παρουσιάζει ο Δήμος Αθηναίων στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων από τις 17 Ιουνίου έως τις 18 Σεπτεμβρίου. Η έκθεση του Γρηγόρη Σεμιτέκολο, που διοργανώνει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, επιχειρεί να επαναφέρει στο προσκήνιο έναν από τους πιο ιδιαίτερους Έλληνες καλλιτέχνες.

Ο Δήμος Αθηναίων παρουσιάζει στη Δημοτική Πινακοθήκη στο Μεταξουργείο την εικαστική έκθεση Ανθεκτικότητα/ Συμπόνια [Resilience/ Compassion]* από 4 Μαΐου έως 12 Ιουνίου, με ελεύθερη είσοδο

Ο Δήμος Αθηναίων παρουσιάζει την πρώτη αναδρομική έκθεση του συγγραφέα και εικαστικού Πάνου Κουτρουμπούση (1936-2019) στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» από τις 6 Μαΐου έως τις 5 Ιουνίου.  Η αναδρομική έκθεση «Ο Πάνος Κουτρουμπούσης στην αγκαλιά του Κρισγιαούρτι», που διοργανώνει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, συγκεντρώνει το εικαστικό έργο του cult συγγραφέα ο οποίος έφυγε από τη ζωή το 2019.

Ο Δήμος Αθηναίων, στο πλαίσιο της θεματικής έκθεσης Ρεμπέτικο, πραγματοποιεί δύο δράσεις για όλη την οικογένεια με παιδιά από 6 έως 12 ετών, το Σάββατο 19 Μαρτίου στην Πινακοθήκη και το Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων, οι οποίες σχεδιάστηκαν από τους εξειδικευμένους μουσειοπαιδαγωγούς του ΟΠΑΝΔΑ.

Η έκθεση Visitations (Επισκέψεις) του Γιάννη Χατζηασλάνη, που παρουσιάζει ο Δήμος Αθηναίων στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» από τις 23 Μαρτίου έως τις 30 Απριλίου,  αφορά μία συλλογή φωτογραφιών από μουσεία της Αττικής, ένα σύνολο εικόνων από χώρους, δωμάτια, βιτρίνες, εκθέματα και αντικείμενα. Οι συγκεκριμένες φωτογραφίες δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια επισκέψεων σε περισσότερα από 50 μουσεία τα τελευταία πέντε χρόνια, με μια μικρή αναλογική κάμερα. Το έργο προέκυψε μέσα από την εξερεύνηση μουσειακών αφηγήσεων, την περιέργεια γύρω από τα εκθέματα και από τις συναντήσεις με το απρόσμενο. Το έργο του Χατζηασλάνη δεν αποσκοπεί να λειτουργήσει ως ευρετήριο των μουσείων της Αττικής. Ωστόσο, μέσω της διαδικασίας της συσσώρευσης, έχει εξελιχθεί το ίδιο σε ένα μικρό μουσείο· σε μια συλλογή των συλλογών.

Πενήντα Έλληνες εικαστικοί - ανάμεσά τους Τσαρούχης και Φασιανός - συμμετέχουν με 125 έργα

 

Συνολικά 125 έργα 50 Ελλήνων εικαστικών καλλιτεχνών, μεταξύ των οποίων του Γιάννη Τσαρούχη, του Τάσσου και του Αλέκου Φασιανού, συνθέτουν την πρωτότυπη Έκθεση «Ρεμπέτικο», που διοργανώνει ο Δήμος Αθηναίων μέσω του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΟΠΑΝΔΑ), σε τρεις χώρους του: από 10 Φεβρουαρίου έως 3 Απριλίου, στο Κέντρο Τεχνών και το Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας» και από 15 Φεβρουαρίου έως 3 Απριλίου στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων.

Νίκος Νικολόπουλος
«Γεφυροποιός»
στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων
Από 29 Ιανουαρίου έως 2 Μαρτίου 2022

Μία έκθεση φωτογραφίας αφιερωμένη στον Θόδωρο Αγγελόπουλο,
με αφορμή τη συμπλήρωση 10 χρόνων από την αδόκητη απώλειά του

Την ατομική έκθεση του Charles Howard, με τίτλο «Το ελληνικό καλοκαίρι», παρουσιάζει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) από 4 Δεκεμβρίου 2021 έως 23 Ιανουαρίου 2022 στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων.

Την ατομική έκθεση της Καρολίνας Κρασούλη, με τίτλο «Υπόσχεση», παρουσιάζει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) από 25 Νοεμβρίου 2021 έως 23 Ιανουαρίου 2022 στο Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων.

Η Υπόσχεση είναι η πρώτη ατομική έκθεση της Καρολίνας Κρασούλη στην Ελλάδα. Έχει πραγματοποιήσει άλλες δύο προσωπικές εκθέσεις στη Γαλλία, το 2016 και το 2020. Ο βασικός κορμός της Υπόσχεσης αποτελείται από μια σειρά ραμμένους καμβάδες, ζωγραφισμένους με γκέσο και λάδι, σε απαλά, παστέλ χρώματα. Τα έργα αυτά, κυρίως μεγάλων διαστάσεων, παραπέμπουν σε παράθυρα, πόρτες, βιβλία, διπλωμένες σελίδες και φακέλους. Παρουσιάζονται επίτοιχα, όπως οι συνηθισμένοι πίνακες, αλλά στέκονται εξίσου καλά και στο πάτωμα. Τα περισσότερα έχουν φτιαχτεί τον τελευταίο χρόνο, ειδικά για την έκθεση στο Κέντρο Τεχνών. 

Κεντρικό θέμα αυτής της σειράς έργων είναι το βιβλίο ως αντικείμενο και ως τοπίο. Το δίπλωμα του χαρτιού, το ξεφύλλισμα, η αφαιρετικότητα της γλώσσας, ο αναντικατάστατος χώρος του βιβλίου ευρύτερα, από την ξεχωριστή ατμόσφαιρα ενός παλιού βιβλιοπωλείου ή μιας καλής βιβλιοθήκης, τα χειροποίητα προϊόντα ενός χαρτοπωλείου, τα διάφορα είδη αρχειοθέτησης και γραφικής ύλης έως το δωμάτιο και τα πολύτιμα εργαλεία ενός γραφιά (σκέφτεται εδώ κανείς τις χειροποίητες καρτέλες του Roland Barthes, πάνω στις οποίες έγραφε τις ημερολογιακές σημειώσεις του), αποτελούν τον μικρόκοσμο που επιχειρεί να αποδώσει η Κρασούλη στους ραμμένους καμβάδες της.  

Τα έργα της Κρασούλη είναι σύνθετα και εξελιγμένα, σοφιστικέ σαν ένα ρούχο υψηλής ραπτικής. Μέσα από μια χρονοβόρα και επίπονη διαδικασία που περιλαμβάνει την προετοιμασία του καμβά, τον χρωματισμό του και στη συνέχεια το δίπλωμα, το ράψιμο και το σιδέρωμα, η καλλιτέχνις δημιουργεί ζωγραφικές συνθέσεις που «εκφράζουν αθωότητα του νου», για να θυμηθούμε μια ωραία παρατήρηση της Agnes Martin για τις 30 μεταξοτυπίες της σειράς On a Clear Day (1973).

Επιμέλεια έκθεσης: Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός τέχνης, επιμελητής εκθέσεων και εικαστικών δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ

Φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης και κείμενα μπορείτε να κατεβάσετε εδώ.

Στον εκθεσιακό χώρο θα τηρηθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για την τήρηση των υγειονομικών κανόνων, αλλά και των κανόνων λειτουργίας των χώρων, σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ και της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας.

H είσοδος, σύμφωνα με τα ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα, επιτρέπεται σε όσους/-ες έχουν:

  • εμβολιαστεί
  • νοσήσει (έως 6 μήνες από τη διάγνωση) και
  • σε ανήλικους, 4 έως 17 ετών, με την επίδειξη αρνητικού αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self-test)


Η χρήση ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική κατά την παραμονή του κοινού στον εκθεσιακό χώρο.

Η έναρξη της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 25 Νοεμβρίου 2021

Διάρκεια έκθεσης: 25 Νοεμβρίου 2021 – 23 Ιανουαρίου 2022

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Παρασκευή: 11:00-19:00, Σάββατο-Κυριακή 10:00-15:00, Δευτέρα κλειστά


Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων: Βασ. Σοφίας, Πάρκο Ελευθερίας, Πληροφορίες: 210 7232604, 210 7224028, στάση Μετρό: Μέγαρο Μουσικής

Τη δέκατη τρίτη ατομική της έκθεση με 70 έργα μικτής τεχνικής και θέμα  «Άνοιξε την Πόρτα Ξανά», πραγματοποιεί η ζωγράφος Λίτσα Κασούμη στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων  ΜΕΛΙΝΑ στο Θησείο (Ηρακλειδών 66 και Θεσσαλονίκης), με την υποστήριξη του ΟΠΑΝΔΑ.

Την ατομική έκθεση του Χρήστου Χρυσόπουλου, με τίτλο «Αυτοβιογραφία», παρουσιάζει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) από 12 Οκτωβρίου έως 28 Νοεμβρίου 2021 στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων.

Η Αυτοβιογραφία του Χρήστου Χρυσόπουλου είναι ένα προσωπικό ημερολόγιο, το οποίο αποτελείται από δεκάδες φωτογραφίες Polaroid τραβηγμένες τα τελευταία πέντε χρόνια. Υιοθετώντας το μέσο της φωτογραφίας για να αυτοβιογραφηθεί, ο καταξιωμένος συγγραφέας διερευνά τη σχέση του ιδιωτικού με το δημόσιο, μια σχέση που ως γνωστόν καθορίζει το είδος της αυτοβιογραφίας. Απέναντι σε αυτό το «ταυτόχρονα συμβατικό και απατηλό» είδος γραφής, όπως εύστοχα το περιγράφει ο Pierre Bourdieu, ο Χρυσόπουλος έρχεται να προτείνει μια αντισυμβατική και θραυσματική εικονοποίηση του εαυτού. Η Αυτοβιογραφία του είναι υποθετική, κατασκευασμένη με εικόνες χωρίς λέξεις, χωρίς τον σαρτρικό κανόνα του (πρώτα) «διαβάζω» και (μετά) «γράφω».

Το βλέμμα του Χρυσόπουλου εστιάζει σε ορφανά, μοναχικά αντικείμενα, όπως ένα μαξιλάρι πεταμένο στον δρόμο ή έναν κομμένο κορμό δέντρου. Πολλά από αυτά δεν μπορείς εύκολα να τα αναγνωρίσεις. Το σχήμα, η ταυτότητα και ο λόγος ύπαρξής τους είναι ακαθόριστα. Η εφήμερη διάστασή τους, σε συνδυασμό με την τυχαία πολλές φορές συνάντηση μαζί τους, φαίνεται πως ελκύει τον συγγραφέα ώστε να τα απαθανατίσει με τη μηχανή του.

Ο δρόμος και οι εσωτερικοί χώροι έχουν εδώ την τιμητική τους. Τα τοπία που καταγράφει ο Χρυσόπουλος δεν είναι μόνο αθηναϊκά. Ο ίδιος είναι από τους συγγραφείς που ταξιδεύουν πολύ -Γαλλία, Ελβετία και αλλού-, προκειμένου να ανατροφοδοτήσει την μπενγιαμινική οπτική του. Ως εκ τούτου, οι έννοιες του ταξιδιού και της περιπλάνησης υπάρχουν και σε αυτές τις Polaroids. Ο Χρυσόπουλος ταξινομεί το ταξιδιάρικο βλέμμα του οδηγώντας μας ομαλά από τον εσωτερικό στον δημόσιο χώρο, αλλά και αντίστροφα. Ένα κίτρινο τραπεζομάντιλο μπορεί να αποτελέσει τη γέφυρα ανάμεσα σε ένα φυτό εσωτερικού χώρου και στα κιτρινισμένα, μαραμένα φοινικόφυλλα. Αντίστοιχα, από τη στιλπνή επιφάνεια ενός μαρμάρινου αγάλματος οδηγείσαι στην ανθρώπινη σάρκα, στο γυμνό σώμα του ίδιου του Χρυσόπουλου, το οποίο παρεμβάλλεται συχνά, υπενθυμίζοντάς μας ότι ο βίος που περιγράφεται εδώ ανήκει σε συγκεκριμένο υποκείμενο. Το λιπόσαρκο σώμα του φωτογράφου παρουσιάζεται σχεδόν πάντα διπλωμένο, πτυχωμένο, σαν ένα ζωντανό άγαλμα.

Θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος ότι η Αυτοβιογραφία περιέχει όλες τις προηγούμενες φωτογραφικές δουλειές του Χρυσόπουλου. Παράλληλα, όσοι είναι εξοικειωμένοι με το λογοτεχνικό του έργο, δεν θα δυσκολευτούν να αναγνωρίσουν εδώ στιγμιότυπα από τα κείμενά του. Το σίγουρο είναι πως εικόνα και λόγος έχουν μια ισοδύναμη παρουσία: το συγγραφικό του έργο επηρεάζεται από τη φωτογραφία, με τον ίδιο τρόπο που η δεύτερη καθορίζει το πλαίσιο των αφηγήσεών του, αποκαλύπτοντας το ενδιαφέρον του για το απόσπασμα και το φλανάρισμα στην πόλη.

Επιμέλεια έκθεσης: Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός τέχνης, επιμελητής εικαστικών εκθέσεων και δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ, σε συνεργασία με τον Βαγγέλη Ιωακειμίδη

Φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης και κείμενα μπορείτε να κατεβάσετε εδώ.

Στον εκθεσιακό χώρο θα τηρηθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για την τήρηση των υγειονομικών κανόνων, αλλά και των κανόνων λειτουργίας των χώρων, σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ και της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας.

H είσοδος, σύμφωνα με τα ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα, επιτρέπεται σε όσους/-ες έχουν:

  • εμβολιαστεί
  • νοσήσει (έως 6 μήνες από τη διάγνωση) και
  • έχουν πραγματοποιήσει αρνητικό PCR εντός 72 ωρών ή rapid testαντιγόνου εντός 48 ωρών, σε περίπτωση που δεν έχουν εμβολιαστεί.


Η χρήση ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική κατά την παραμονή του κοινού στον εκθεσιακό χώρο.

 

Η έναρξη της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 12 Οκτωβρίου 2021

Διάρκεια έκθεσης: 12 Οκτωβρίου – 28 Νοεμβρίου 2021

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Παρασκευή: 11:00-19:00, Σάββατο-Κυριακή 10:00-15:00, Δευτέρα κλειστά

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων: Ηρακλειδών 66 και Θεσσαλονίκης - Θησείο
Πληροφορίες: 210 3452150, στάση Μετρό: Κεραμεικός |www.opanda.gr

 

Εγγραφείτε στην υπηρεσία newsletter του ΟΠΑΝΔΑ και ενημερωθείτε άμεσα και έγκαιρα για όλες τις εκδηλώσεις και τα νέα μας.

Ημερολόγιο Εκδηλώσεων