All Events

Με έμπνευση την ατομική έκθεση Μικροκλίμα τσέπης της Ραλλού Παναγιώτου, το Κέντρο Τεχνών προτείνει  μια δια ζώσης μουσειοπαιδαγωγική εμπειρία που βασίζεται σε κάθε είδους υλικό (πέτρα, ξύλο, μάρμαρο κ.τ.λ.) που χρησιμοποιείται στην γλυπτική αποτύπωση απτών αντικειμένων.  

Παιδιά ηλικίας 6 έως 11 ετών μαζί με τους συνοδούς τους καλούνται να επικεντρωθούν σε λεπτομέρειες έργων τέχνης, να ανακαλύψουν καθημερινά αντικείμενα που εμπνέουν τους καλλιτέχνες και να δημιουργήσουν το δικό τους έργο σύγχρονης τέχνης αξιοποιώντας δημιουργικά ανακυκλώσιμα υλικά.

Για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα είναι απαραίτητη η κράτηση θέσης στα τηλ. 210 7248150, 210 7232604, από Δευτέρα έως Παρασκευή, 10:00 – 14:00.
Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
Αριθμός συμμετεχόντων: 15

Η συμμετοχή στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι δωρεάν.

Στον εκθεσιακό χώρο θα τηρηθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για την τήρηση των υγειονομικών κανόνων, αλλά και των κανόνων λειτουργίας των χώρων, σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ και της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας.

H είσοδος, σύμφωνα με τα ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα, επιτρέπεται σε όσους/-ες έχουν:

  • εμβολιαστεί
  • νοσήσει (έως 6 μήνες από τη διάγνωση) και
  • έχουν πραγματοποιήσει αρνητικό PCR εντός 72 ωρών ή rapid testαντιγόνου εντός 48 ωρών, σε περίπτωση που δεν έχουν εμβολιαστεί.

Η χρήση ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική κατά την παραμονή του κοινού στον εκθεσιακό χώρο.


Τα παραπάνω ισχύουν για άτομα από 12 ετών και άνω.
Οι ανήλικοι 5-11 ετών μπορούν να προσκομίζουν εναλλακτικά, δήλωση αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self-test) τελευταίου εικοσιτετραώρου.

Η χρήση προστατευτικής μάσκας είναι υποχρεωτική για όλους τους επισκέπτες.

 

  • 23 Οκτωβρίου 2021 - 23 Οκτωβρίου 2021
  • Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων
  • Βασ. Σοφίας - Πάρκο Ελευθερίας

Με έμπνευση την ατομική έκθεση Μικροκλίμα τσέπης της Ραλλού Παναγιώτου, το Κέντρο Τεχνών προτείνει  μια δια ζώσης μουσειοπαιδαγωγική εμπειρία που βασίζεται σε κάθε είδους υλικό (πέτρα, ξύλο, μάρμαρο κ.τ.λ.) που χρησιμοποιείται στην γλυπτική αποτύπωση απτών αντικειμένων.  

Παιδιά ηλικίας 6 έως 11 ετών μαζί με τους συνοδούς τους καλούνται να επικεντρωθούν σε λεπτομέρειες έργων τέχνης, να ανακαλύψουν καθημερινά αντικείμενα που εμπνέουν τους καλλιτέχνες και να δημιουργήσουν το δικό τους έργο σύγχρονης τέχνης αξιοποιώντας δημιουργικά ανακυκλώσιμα υλικά.

Για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα είναι απαραίτητη η κράτηση θέσης στα τηλ. 210 7248150, 210 7232604, από Δευτέρα έως Παρασκευή, 10:00 – 14:00.
Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
Αριθμός συμμετεχόντων: 15

Η συμμετοχή στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι δωρεάν.

Στον εκθεσιακό χώρο θα τηρηθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για την τήρηση των υγειονομικών κανόνων, αλλά και των κανόνων λειτουργίας των χώρων, σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ και της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας.

H είσοδος, σύμφωνα με τα ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα, επιτρέπεται σε όσους/-ες έχουν:

  • εμβολιαστεί
  • νοσήσει (έως 6 μήνες από τη διάγνωση) και
  • έχουν πραγματοποιήσει αρνητικό PCR εντός 72 ωρών ή rapid testαντιγόνου εντός 48 ωρών, σε περίπτωση που δεν έχουν εμβολιαστεί.

Η χρήση ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική κατά την παραμονή του κοινού στον εκθεσιακό χώρο.

Τα παραπάνω ισχύουν για άτομα από 12 ετών και άνω.
Οι ανήλικοι 5-11 ετών μπορούν να προσκομίζουν εναλλακτικά, δήλωση αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self-test) τελευταίου εικοσιτετραώρου.

 

 

  • 06 Νοεμβρίου 2021 - 06 Νοεμβρίου 2021
  • Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων
  • Βασ. Σοφίας - Πάρκο Ελευθερίας

Την Τρίτη 19 Οκτωβρίου στις 20.00, το Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο "Μαρία Κάλλας" του ΟΠΑΝΔΑ παρουσιάζει την αριστουργηματική όπερα Le Siège de Corinthe (Η πολιορκία της Κορίνθου) του Gioachino Rossini, στην αρχική γαλλική εκδοχή της, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, με αφορμή τη συμπλήρωση 200 χρόνων από την ελληνική επανάσταση του 1821.

Το έργο αναφέρεται στον αγώνα των Ελλήνων κατά των Οθωμανών και κινητοποίησε το φιλελληνικό κίνημα στο Παρίσι. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην όπερα του Παρισιού το 1826 με τεράστια επιτυχία, ενώ όλα τα έσοδα από τις πρώτες αυτές παραστάσεις διατέθηκαν στους Έλληνες επαναστάτες, που έδιναν τον μεγάλο αγώνα της ανεξαρτησίας.

Ο μαέστρος Γιώργος Πέτρου καθοδηγεί μια λαμπερή διανομή που αποτελείται από σπουδαίους Έλληνες και ξένους σολίστ, την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και τη Χορωδία Δήμου Αθηναίων. Η σκηνοθέτις Ροδούλα Γαϊτάνου συμπράττει με επτά εικαστικούς καλλιτέχνες που επέλεξε η ιστορικός τέχνης Κατερίνα Κοσκινά, οι οποίοι εμπνέονται από την μουσική, ακολουθούν την πλοκή της όπερας και δημιουργούν σε πραγματικό χρόνο μια πρωτοποριακή θεαματική εικαστική πρόταση.

Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου
Σύλληψη & Δραματουργική επεξεργασία: Ροδούλα Γαϊτάνου
Επιλογή εικαστικών καλλιτεχνών και συνεπιμέλεια δομής καλλιτεχνικού προγραμματισμού: Κατερίνα Κοσκινά
Σχεδιασμός φωτισμών: Χριστίνα Θανάσουλα
Διδασκαλία χορωδίας: Σταύρος Μπερής
Μουσική προετοιμασία: Δημήτρης Γιάκας
Βοηθός δραματουργικής επεξεργασίας: Κωνσταντίνα Στράνη

Διανομή:

Mahomet II: Nahuel Di Pierro
Cléomène: John Irvin
Pamyra: Χριστίνα Πουλίτση
Néoclès: Sergey Romanovsky
Hiéros: Χριστόφορος Σταμπόγλης
Adraste: Χρήστος Κεχρής
Omar: Νίκος Κοτενίδης
Ismène: Μαίρη-Έλεν Νέζη

Εικαστικοί: Λυδία ΒενιέρηΚλειώ ΓκιζελήΚωνσταντίνος ΠαπαμιχαλόπουλοςΝίκος ΠαπαδόπουλοςΧρήστος ΑθανασιάδηςΧαρά ΠιπερίδουΜανταλίνα Ψωμά

Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα ΕΡΤ

Με την υποστήριξη της ΑΜΚΕ ΠΟΛΙΤΕΣ

Πληροφορίες:

Ημερομηνίες:
Τρίτη 19 Οκτωβρίου 2021
Ώρα: 20.00

Εισιτήρια:
Θέσεις περιορισμένης ορατότητας: €5
Δ’ Ζώνη (Φοιτητικό, πολύτεκνοι, νέοι έως 25 ετών, άνεργοι, άνω των 65 ετών): €10
Γ’ Ζώνη: €20
Β’ Ζώνη: €25
Α’ Ζώνη: €30
Διακεκριμένη Ζώνη: €40
Προεδρικό θεωρείο: €50

Προπώληση: https://www.ticketservices.gr/event/i-poliorkia-tis-korinthou-olympia-dimotiko-theatro-maria-kallas/?lang=el

 

Πώληση εισιτηρίων θα γίνεται και δύο ώρες πριν την έναρξη της παράστασης στο θέατρο.

Covid-19:

Σε όλες τις εκδηλώσεις στο Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας» τηρούνται όλα τα ισχύοντα μέτρα κατά της πανδημίας.

Το θέατρο είναι covid free.

Η είσοδος στους χώρους του θεάτρου προϋποθέτει πιστοποιητικό εμβολιασμού (τουλάχιστον 14 ημερών) ή νόσησης (έως 6 μήνες από τη διάγνωση), ενώ πραγματοποιείται έλεγχος ταυτοπροσωπίας.

Κατά την άφιξή των θεατών στο θέατρο:

  • Προς αποφυγή συνωστισμού προτείνεται στους θεατές να προσέρχονται στο θέατρο τουλάχιστον μία (60’) ώρα πριν την έναρξη της παράστασης.
  • Κατά την είσοδο τους στο θέατρο να τηρούνται οι προβλεπόμενες αποστάσεις.
  • Κατά τη διάρκεια της παράστασης οι θεατές κάθονται μόνο στις θέσεις τους και δεν αλλάζουν θέση.
  • Η χρήση ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής του κοινού στον χώρο της παράστασης, από την είσοδο μέχρι και την έξοδό τους.
  • Μετά το πέρας της παράστασης θα γίνεται σταδιακή αποχώρηση από το θέατρο ακολουθώντας τις οδηγίες της ταξιθεσίας.
  • Δεν θα υπάρχει διάλειμμα.

 

Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο Μαρία Κάλλας:
Ακαδημίας 59, 106 79 – Αθήνα, 210 3642540

 

  • 19 Οκτωβρίου 2021 - 19 Οκτωβρίου 2021
  • Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο Μαρία Κάλλας
  • Ακαδημίας 59

Την ατομική έκθεση του Χρήστου Χρυσόπουλου, με τίτλο «Αυτοβιογραφία», παρουσιάζει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) από 12 Οκτωβρίου έως 28 Νοεμβρίου 2021 στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων.

Η Αυτοβιογραφία του Χρήστου Χρυσόπουλου είναι ένα προσωπικό ημερολόγιο, το οποίο αποτελείται από δεκάδες φωτογραφίες Polaroid τραβηγμένες τα τελευταία πέντε χρόνια. Υιοθετώντας το μέσο της φωτογραφίας για να αυτοβιογραφηθεί, ο καταξιωμένος συγγραφέας διερευνά τη σχέση του ιδιωτικού με το δημόσιο, μια σχέση που ως γνωστόν καθορίζει το είδος της αυτοβιογραφίας. Απέναντι σε αυτό το «ταυτόχρονα συμβατικό και απατηλό» είδος γραφής, όπως εύστοχα το περιγράφει ο Pierre Bourdieu, ο Χρυσόπουλος έρχεται να προτείνει μια αντισυμβατική και θραυσματική εικονοποίηση του εαυτού. Η Αυτοβιογραφία του είναι υποθετική, κατασκευασμένη με εικόνες χωρίς λέξεις, χωρίς τον σαρτρικό κανόνα του (πρώτα) «διαβάζω» και (μετά) «γράφω».

Το βλέμμα του Χρυσόπουλου εστιάζει σε ορφανά, μοναχικά αντικείμενα, όπως ένα μαξιλάρι πεταμένο στον δρόμο ή έναν κομμένο κορμό δέντρου. Πολλά από αυτά δεν μπορείς εύκολα να τα αναγνωρίσεις. Το σχήμα, η ταυτότητα και ο λόγος ύπαρξής τους είναι ακαθόριστα. Η εφήμερη διάστασή τους, σε συνδυασμό με την τυχαία πολλές φορές συνάντηση μαζί τους, φαίνεται πως ελκύει τον συγγραφέα ώστε να τα απαθανατίσει με τη μηχανή του.

Ο δρόμος και οι εσωτερικοί χώροι έχουν εδώ την τιμητική τους. Τα τοπία που καταγράφει ο Χρυσόπουλος δεν είναι μόνο αθηναϊκά. Ο ίδιος είναι από τους συγγραφείς που ταξιδεύουν πολύ -Γαλλία, Ελβετία και αλλού-, προκειμένου να ανατροφοδοτήσει την μπενγιαμινική οπτική του. Ως εκ τούτου, οι έννοιες του ταξιδιού και της περιπλάνησης υπάρχουν και σε αυτές τις Polaroids. Ο Χρυσόπουλος ταξινομεί το ταξιδιάρικο βλέμμα του οδηγώντας μας ομαλά από τον εσωτερικό στον δημόσιο χώρο, αλλά και αντίστροφα. Ένα κίτρινο τραπεζομάντιλο μπορεί να αποτελέσει τη γέφυρα ανάμεσα σε ένα φυτό εσωτερικού χώρου και στα κιτρινισμένα, μαραμένα φοινικόφυλλα. Αντίστοιχα, από τη στιλπνή επιφάνεια ενός μαρμάρινου αγάλματος οδηγείσαι στην ανθρώπινη σάρκα, στο γυμνό σώμα του ίδιου του Χρυσόπουλου, το οποίο παρεμβάλλεται συχνά, υπενθυμίζοντάς μας ότι ο βίος που περιγράφεται εδώ ανήκει σε συγκεκριμένο υποκείμενο. Το λιπόσαρκο σώμα του φωτογράφου παρουσιάζεται σχεδόν πάντα διπλωμένο, πτυχωμένο, σαν ένα ζωντανό άγαλμα.

Θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος ότι η Αυτοβιογραφία περιέχει όλες τις προηγούμενες φωτογραφικές δουλειές του Χρυσόπουλου. Παράλληλα, όσοι είναι εξοικειωμένοι με το λογοτεχνικό του έργο, δεν θα δυσκολευτούν να αναγνωρίσουν εδώ στιγμιότυπα από τα κείμενά του. Το σίγουρο είναι πως εικόνα και λόγος έχουν μια ισοδύναμη παρουσία: το συγγραφικό του έργο επηρεάζεται από τη φωτογραφία, με τον ίδιο τρόπο που η δεύτερη καθορίζει το πλαίσιο των αφηγήσεών του, αποκαλύπτοντας το ενδιαφέρον του για το απόσπασμα και το φλανάρισμα στην πόλη.

Επιμέλεια έκθεσης: Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός τέχνης, επιμελητής εικαστικών εκθέσεων και δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ, σε συνεργασία με τον Βαγγέλη Ιωακειμίδη

Φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης και κείμενα μπορείτε να κατεβάσετε εδώ.

Στον εκθεσιακό χώρο θα τηρηθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για την τήρηση των υγειονομικών κανόνων, αλλά και των κανόνων λειτουργίας των χώρων, σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ και της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας.

H είσοδος, σύμφωνα με τα ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα, επιτρέπεται σε όσους/-ες έχουν:

  • εμβολιαστεί
  • νοσήσει (έως 6 μήνες από τη διάγνωση) και
  • έχουν πραγματοποιήσει αρνητικό PCR εντός 72 ωρών ή rapid testαντιγόνου εντός 48 ωρών, σε περίπτωση που δεν έχουν εμβολιαστεί.


Η χρήση ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική κατά την παραμονή του κοινού στον εκθεσιακό χώρο.

 

Η έναρξη της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 12 Οκτωβρίου 2021

Διάρκεια έκθεσης: 12 Οκτωβρίου – 28 Νοεμβρίου 2021

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Παρασκευή: 11:00-19:00, Σάββατο-Κυριακή 10:00-15:00, Δευτέρα κλειστά

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων: Ηρακλειδών 66 και Θεσσαλονίκης - Θησείο
Πληροφορίες: 210 3452150, στάση Μετρό: Κεραμεικός |www.opanda.gr

  • 12 Οκτωβρίου 2021 - 28 Νοεμβρίου 2021
  • Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα
  • Ηρακλειδών 66 και Θεσσαλονίκης

Το ιστορικό θέατρο στο θρυλικό κτίριο της οδού Ακαδημίας στην καρδιά της Αθήνας επιστρέφει  στην καρδιά της πολιτιστικής ζωής της πόλης, με νέα ορμή, νέο όραμα κι ένα πλούσιο και δυναμικό καλλιτεχνικό πρόγραμμα. Mε κεντρικό θέμα – μέχρι και το τέλος του 2021 – τον εορτασμό των διακοσίων χρόνων από την ελληνική επανάσταση, η έναρξη της νέας σεζόν πραγματοποιείται με μια ξεχωριστή συνάντηση, αυτή της δραστήριας ομάδας των bijoux de kant με το ηρωικό δράμα του Αθανάσιου Χριστόπουλου Αχιλλεύς (1804), η οποία διερευνά και επαναδιαπραγματεύεται την έννοια της ελληνικότητας και της συλλογικότητας μέσα από το μύθο της οργής του Αχιλλέα απέναντι στον Αγαμέμνονα.

Η πλεονεκτική συμπεριφορά του πρώτου από τη μία και η περηφάνια και ο εγωισμός του δεύτερου από την άλλη θέτουν σε κίνδυνο τις δυνάμεις του ελληνικού στρατεύματος και την επιτυχή έκβαση του Τρωικού Πολέμου έως ότου έρθει η πολυπόθητη συμφιλίωσή τους. Ανασυνθέτοντας τα υλικά μιας «παλιάς θεατρικότητας», καταδυόμενη στις ρίζες του νεοελληνικού λόγου και της αρχαιοελληνικής μυθολογίας,  η bijoux de kant προσεγγίζει το ηρωικό δράμα μέσα από μια γλυκόπικρη αίσθηση αλλά και συγχρόνως κωμική και ανάλαφρη ματιά θίγοντας  μερικά από τα βασικότερα ζητήματα της νεοελληνικής ιστορίας.

«Ενώ αυτή μας η ζωή είν’ παντελώς ολίγη
αναντιρρήτως την μισήν ο πόλεμος την πνίγει.
Ή έπρεπεν ο άνθρωπος να μην γεννιέται διόλου
παρά με μίση κι  έχθρητες να πάει κατά διαόλου.»

Σκηνοθεσία: Γιάννης Σκουρλέτης
Δραματουργική επεξεργασία: Γιώργος Παπαδάκης
Σκηνικά-κοστούμια-φωτισμοί: Κωνσταντίνος Σκουρλέτης
Κειμενικές προσθήκες: Γλυκερία Μπασδέκη
Βοηθός σκηνοθέτη: Κωνσταντίνος Παπασωτηρόπουλος

Παίζουν: Θανάσης Δήμου, Θανάσης Δόβρης, Θανάσης Βλαβιανός, Χάρης Χαραλάμπους-Καζέπης, Βασίλης Ζιάκας και η Φλομαρία Παπαδάκη

Εκτέλεση Παραγωγής: bijoux de kant

*Η πρώτη παρουσίαση της παράστασης έγινε στο πλαίσιο του θεσμού ΟΛΗ Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΝΑΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ – Πρόγραμμα 2021, του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Πληροφορίες:

Ημερομηνίες:
Σάββατο 9 & Κυριακή 10 Οκτωβρίου 2021
Ώρα: 20.30

Διάρκεια παράστασης: 80’

Εισιτήρια: 
Θέσεις περιορισμένης ορατότητας: €3
Δ’ Ζώνη (Φοιτητικό, πολύτεκνοι, νέοι έως 25 ετών, άνεργοι, άνω των 65 ετών): €5
Γ’ Ζώνη: €6
Β’ Ζώνη: €8
Α’ Ζώνη: €10
Διακεκριμένη Ζώνη: €12
Προεδρικό θεωρείο: €15

Προπώληση:
www.ticketservices.gr

ticket

Πώληση εισιτηρίων θα γίνεται και δύο ώρες πριν την έναρξη της παράστασης στο θέατρο.

Covid-19:

Σε όλες τις εκδηλώσεις στο Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας» τηρούνται όλα τα ισχύοντα μέτρα κατά της πανδημίας.

Το θέατρο είναι covid free.

Η είσοδος στους χώρους του θεάτρου προϋποθέτει πιστοποιητικό εμβολιασμού (τουλάχιστον 14 ημερών) ή νόσησης (έως 6 μήνες από τη διάγνωση), ενώ πραγματοποιείται έλεγχος ταυτοπροσωπίας.

Κατά την άφιξή των θεατών στο θέατρο:

  • Προς αποφυγή συνωστισμού προτείνεται στους θεατές να προσέρχονται στο θέατρο τουλάχιστον μία (60’) ώρα πριν την έναρξη της παράστασης
  • Κατά την είσοδο τους στο θέατρο να τηρούνται οι προβλεπόμενες αποστάσεις
    Κατά τη διάρκεια της παράστασης οι θεατές κάθονται μόνο στις θέσεις τους και δεν αλλάζουν θέση
  • Η χρήση ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής του κοινού στον χώρο της παράστασης, από την είσοδο μέχρι και την έξοδό τους
  • Μετά το πέρας της παράστασης θα γίνεται σταδιακή αποχώρηση από το θέατρο ακολουθώντας τις οδηγίες της ταξιθεσίας 
  • Δεν θα υπάρχει διάλειμμα

 

Συμπληρωματικές πληροφορίες για το έργο

Το πρώτο νεοελληνικό θεατρικό έργο που αντλεί την υπόθεσή του από τον τρωικό κύκλο είναι το «Δράμα ηρωικόν εις την αιολοδωρικήν διάλεκτον (Αχιλλεύς)» του Αθανάσιου Χριστόπουλου, που γράφτηκε στα τέλη του 1804 και δημοσιεύτηκε στα 1805. Πρόκειται για ένα έργο γραμμένο στο πνεύμα του Διαφωτισμού, που αναφέρεται στο περιστατικό της οργής του Αχιλλέα εναντίον του Αγαμέμνονα και στις συνέπειές της ως τον θάνατο του Πατρόκλου. Το έργο συνεκδόθηκε με τη Γραμματική της «Αιολοδωρικής Γλόσσας», στην οποία ο Αθανάσιος Χριστόπουλος αναλύει το γραμματικό του σύστημα για τη συγκεκριμένη γλώσσα, την οποία θεωρεί την καθομιλουμένη των Ελλήνων. Το δράμα γράφτηκε σε συμφωνία με τη γραμματική αυτή, σε ιδιόμορφη απλή καθαρεύουσα και ποικίλα μέτρα (κυρίως δεκαπεντασύλλαβοι ομοιοκατάληκτοι αλλά και επτασύλλαβοι στα χορικά).

Ο θαυμασμός για την αρχαία ελληνική μυθολογία και την κλασική αρχαιότητα αποτελεί χαρακτηριστικό της αρχαιολατρίας του 18ου και 19ου αιώνα στο δυτικό κόσμο. Η τάση αυτή μεταφέρθηκε στην καθ’ ημάς παιδεία και αποτέλεσε ένα ανεξάντλητο υλικό για τη συγκρότηση της εθνικής ταυτότητας. Στο έργο Αχιλλεύς, ωστόσο, εντοπίζει κανείς όχι μόνο τις αξίες που εξυπηρετούν την καλλιέργεια της εθνικής συνείδησης αλλά ταυτόχρονα μια υποχώρηση του διδακτικού ύφους καθώς και την έντονη παρείσφρηση του προσωπικού βιώματος. Η κατανοητή, ζωντανή και ομιλούμενη «αιολοδωρική διάλεκτος» του Α. Χριστόπουλο, ο ομοιοκατάληκτος στίχος και οι λυρικές εξάρσεις καθιστούν το έργο κάτι περισσότερο από ένα ιδεολογικό όχημα.

Η σύγκρουση του Αχιλλέα με τον Αγαμέμνονα οδηγεί τον πρώτο να αποσχιστεί από το στράτευμα των Ελλήνων. Τα εσωτερικά συστήματα ιεραρχίας και η άδικη μεταχείριση δύνανται να μεταβάλουν το αίσθημα του «ανήκειν» στο άτομο. Έτσι, η συλλογική ταυτότητα των Ελλήνων κλυδωνίζεται από την πραγματικότητα της ζωής και των συναισθημάτων. Η πλεονεκτική συμπεριφορά του Αγαμέμνονα από τη μία και η περηφάνια και ο εγωισμός του Αχιλλέα από την άλλη θέτουν σε κίνδυνο τις δυνάμεις του ελληνικού στρατεύματος. Η εθνική συνείδηση διαμορφώνεται, λοιπόν, μέσα από μια βιωμένη πραγματικότητα. Δεν αποτελεί μια στείρα θεωρητική κατασκευή ή ένα σύστημα εκλογικευμένων αξιών αλλά συμφύεται με τον συναισθηματικό κόσμο και την προσωπικότητα των ηρώων.

Η επανάσταση αποτελεί εκτός από συλλογικό και ένα διαρκές προσωπικό αίτημα. Μια ανάγκη για την ανατροπή του υπάρχοντος και τη συγκρότηση ενός νέου κόσμου. Από που αφορμώνται, όμως, οι επαναστάσεις; Ο Αχιλλεύς του Α. Χριστόπουλου έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός ήρωα, είναι ένας άλλος οπλαρχηγός της Επαναστάσεως. Ο θάνατος του Πάτροκλου, η απώλεια του αγαπημένου άλλου, αναζωπυρώνει το αίσθημα της συλλογικότητας, οδηγεί τον Αχιλλέα να συγχωρέσει τον Αγαμέμνονα και να επανενταχθεί στο στράτευμα. Με άλλα λόγια, το προσωπικό βίωμα, η άμεση αναφορά έχει τη δύναμη να μετακινήσει τη στάση απέναντι στη συλλογικότητα και την κοινή συνείδηση.

Πώς συνδέονται η φουστανέλα και η καραγκούνα με το αρχαίο κάλλος; Τα κλέφτικα τραγούδια με τους αρχαίους ήχους; Η αρχαία τραγωδία με τη ρομαντική δραματουργική παραγωγή; Ανασυνθέτοντας τα υλικά μιας «παλαιάς θεατρικότητας», τις θεατρικές πρακτικές των μπουλουκιών, τη δόνηση του έμμετρου λόγου, τις αρχετυπικές στάσεις του σώματος και τη στομφώδη υποκριτική, η σκηνοθετική προσέγγιση αποβλέπει να προσεγγίσει το «ηρωικό δράμα» μέσα από μια γλυκόπικρη αίσθηση αλλά και συγχρόνως κωμική και ανάλαφρη ματιά που σκοπεύει να θίξει μερικά από τα βασικότερα ερωτήματα της νεοελληνικής πορείας. Πώς διαμορφώνεται η συνεχώς διαρρηγνυόμενη από την εθνική διχόνοια ελληνική ταυτότητα ανά τους αιώνες; Ποια είναι η σύγχρονη ελληνικότητα;

Λίγα λόγια για την bijoux de kant

Η bijoux de kant είναι η συνύπαρξη πολλών ιδεών, πολλών αισθητικών, πολλών εκφράσεων. Έγινε πεδίο για ένα γόνιμο διάλογο ανάμεσα στο θέατρο, τις καλές τέχνες, τη μουσική, το χορό, τη θεωρία και την επιστήμη. Η bijoux de kant είναι μία καλλιτεχνική εγγραφή που σχηματίστηκε για να υποστηρίξει και να προωθήσει τη δημιουργική έκφραση και την κριτική σκέψη, τον ποιητικό λόγο και τα διαφορετικά ιδιώματα. Στηρίζει τη συλλογικότητα και στοχεύει μέσα από τη συνεργασία της με καλλιτέχνες, ακαδημαϊκούς και όλους όσους πιστεύουν στην τέχνη στη δημιουργία καλλιτεχνικών έργων με υψηλή αισθητική αξία αλλά και κριτική στάση απέναντι στην επικαιρότητα.

Facebook | Instagram | YouTube

#bijouxdekant

 

Ευχαριστίες

Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού
Bright Special Lighting S.A.

OLH H ELLADA    BRIGHT
                                                

TRIPLETA DA

Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο Μαρία Κάλλας
Ακαδημίας 59, 106 79 – Αθήνα
210 3642540


CULTURE IS ATHENS

  • 09 Οκτωβρίου 2021 - 09 Οκτωβρίου 2021
  • Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο Μαρία Κάλλας
  • Ακαδημίας 59

Το ιστορικό θέατρο στο θρυλικό κτίριο της οδού Ακαδημίας στην καρδιά της Αθήνας επιστρέφει  στην καρδιά της πολιτιστικής ζωής της πόλης, με νέα ορμή, νέο όραμα κι ένα πλούσιο και δυναμικό καλλιτεχνικό πρόγραμμα. Mε κεντρικό θέμα – μέχρι και το τέλος του 2021 – τον εορτασμό των διακοσίων χρόνων από την ελληνική επανάσταση, η έναρξη της νέας σεζόν πραγματοποιείται με μια ξεχωριστή συνάντηση, αυτή της δραστήριας ομάδας των bijoux de kant με το ηρωικό δράμα του Αθανάσιου Χριστόπουλου Αχιλλεύς (1804), η οποία διερευνά και επαναδιαπραγματεύεται την έννοια της ελληνικότητας και της συλλογικότητας μέσα από το μύθο της οργής του Αχιλλέα απέναντι στον Αγαμέμνονα.

Η πλεονεκτική συμπεριφορά του πρώτου από τη μία και η περηφάνια και ο εγωισμός του δεύτερου από την άλλη θέτουν σε κίνδυνο τις δυνάμεις του ελληνικού στρατεύματος και την επιτυχή έκβαση του Τρωικού Πολέμου έως ότου έρθει η πολυπόθητη συμφιλίωσή τους. Ανασυνθέτοντας τα υλικά μιας «παλιάς θεατρικότητας», καταδυόμενη στις ρίζες του νεοελληνικού λόγου και της αρχαιοελληνικής μυθολογίας,  η bijoux de kant προσεγγίζει το ηρωικό δράμα μέσα από μια γλυκόπικρη αίσθηση αλλά και συγχρόνως κωμική και ανάλαφρη ματιά θίγοντας  μερικά από τα βασικότερα ζητήματα της νεοελληνικής ιστορίας.

«Ενώ αυτή μας η ζωή είν’ παντελώς ολίγη
αναντιρρήτως την μισήν ο πόλεμος την πνίγει.
Ή έπρεπεν ο άνθρωπος να μην γεννιέται διόλου
παρά με μίση κι  έχθρητες να πάει κατά διαόλου.»

Σκηνοθεσία: Γιάννης Σκουρλέτης
Δραματουργική επεξεργασία: Γιώργος Παπαδάκης
Σκηνικά-κοστούμια-φωτισμοί: Κωνσταντίνος Σκουρλέτης
Κειμενικές προσθήκες: Γλυκερία Μπασδέκη
Βοηθός σκηνοθέτη: Κωνσταντίνος Παπασωτηρόπουλος

Παίζουν: Θανάσης Δήμου, Θανάσης Δόβρης, Θανάσης Βλαβιανός, Χάρης Χαραλάμπους-Καζέπης, Βασίλης Ζιάκας και η Φλομαρία Παπαδάκη

Εκτέλεση Παραγωγής: bijoux de kant

*Η πρώτη παρουσίαση της παράστασης έγινε στο πλαίσιο του θεσμού ΟΛΗ Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΝΑΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ – Πρόγραμμα 2021, του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Πληροφορίες:

Ημερομηνίες:
Σάββατο 9 & Κυριακή 10 Οκτωβρίου 2021
Ώρα: 20.30

Διάρκεια παράστασης: 80’

Εισιτήρια: 
Θέσεις περιορισμένης ορατότητας: €3
Δ’ Ζώνη (Φοιτητικό, πολύτεκνοι, νέοι έως 25 ετών, άνεργοι, άνω των 65 ετών): €5
Γ’ Ζώνη: €6
Β’ Ζώνη: €8
Α’ Ζώνη: €10
Διακεκριμένη Ζώνη: €12
Προεδρικό θεωρείο: €15

Προπώληση:
www.ticketservices.gr

ticket

Πώληση εισιτηρίων θα γίνεται και δύο ώρες πριν την έναρξη της παράστασης στο θέατρο.

Covid-19:

Σε όλες τις εκδηλώσεις στο Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας» τηρούνται όλα τα ισχύοντα μέτρα κατά της πανδημίας.

Το θέατρο είναι covid free.

Η είσοδος στους χώρους του θεάτρου προϋποθέτει πιστοποιητικό εμβολιασμού (τουλάχιστον 14 ημερών) ή νόσησης (έως 6 μήνες από τη διάγνωση), ενώ πραγματοποιείται έλεγχος ταυτοπροσωπίας.

Κατά την άφιξή των θεατών στο θέατρο:

  • Προς αποφυγή συνωστισμού προτείνεται στους θεατές να προσέρχονται στο θέατρο τουλάχιστον μία (60’) ώρα πριν την έναρξη της παράστασης
  • Κατά την είσοδο τους στο θέατρο να τηρούνται οι προβλεπόμενες αποστάσεις
    Κατά τη διάρκεια της παράστασης οι θεατές κάθονται μόνο στις θέσεις τους και δεν αλλάζουν θέση
  • Η χρήση ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής του κοινού στον χώρο της παράστασης, από την είσοδο μέχρι και την έξοδό τους
  • Μετά το πέρας της παράστασης θα γίνεται σταδιακή αποχώρηση από το θέατρο ακολουθώντας τις οδηγίες της ταξιθεσίας 
  • Δεν θα υπάρχει διάλειμμα

 

Συμπληρωματικές πληροφορίες για το έργο

Το πρώτο νεοελληνικό θεατρικό έργο που αντλεί την υπόθεσή του από τον τρωικό κύκλο είναι το «Δράμα ηρωικόν εις την αιολοδωρικήν διάλεκτον (Αχιλλεύς)» του Αθανάσιου Χριστόπουλου, που γράφτηκε στα τέλη του 1804 και δημοσιεύτηκε στα 1805. Πρόκειται για ένα έργο γραμμένο στο πνεύμα του Διαφωτισμού, που αναφέρεται στο περιστατικό της οργής του Αχιλλέα εναντίον του Αγαμέμνονα και στις συνέπειές της ως τον θάνατο του Πατρόκλου. Το έργο συνεκδόθηκε με τη Γραμματική της «Αιολοδωρικής Γλόσσας», στην οποία ο Αθανάσιος Χριστόπουλος αναλύει το γραμματικό του σύστημα για τη συγκεκριμένη γλώσσα, την οποία θεωρεί την καθομιλουμένη των Ελλήνων. Το δράμα γράφτηκε σε συμφωνία με τη γραμματική αυτή, σε ιδιόμορφη απλή καθαρεύουσα και ποικίλα μέτρα (κυρίως δεκαπεντασύλλαβοι ομοιοκατάληκτοι αλλά και επτασύλλαβοι στα χορικά).

Ο θαυμασμός για την αρχαία ελληνική μυθολογία και την κλασική αρχαιότητα αποτελεί χαρακτηριστικό της αρχαιολατρίας του 18ου και 19ου αιώνα στο δυτικό κόσμο. Η τάση αυτή μεταφέρθηκε στην καθ’ ημάς παιδεία και αποτέλεσε ένα ανεξάντλητο υλικό για τη συγκρότηση της εθνικής ταυτότητας. Στο έργο Αχιλλεύς, ωστόσο, εντοπίζει κανείς όχι μόνο τις αξίες που εξυπηρετούν την καλλιέργεια της εθνικής συνείδησης αλλά ταυτόχρονα μια υποχώρηση του διδακτικού ύφους καθώς και την έντονη παρείσφρηση του προσωπικού βιώματος. Η κατανοητή, ζωντανή και ομιλούμενη «αιολοδωρική διάλεκτος» του Α. Χριστόπουλο, ο ομοιοκατάληκτος στίχος και οι λυρικές εξάρσεις καθιστούν το έργο κάτι περισσότερο από ένα ιδεολογικό όχημα.

Η σύγκρουση του Αχιλλέα με τον Αγαμέμνονα οδηγεί τον πρώτο να αποσχιστεί από το στράτευμα των Ελλήνων. Τα εσωτερικά συστήματα ιεραρχίας και η άδικη μεταχείριση δύνανται να μεταβάλουν το αίσθημα του «ανήκειν» στο άτομο. Έτσι, η συλλογική ταυτότητα των Ελλήνων κλυδωνίζεται από την πραγματικότητα της ζωής και των συναισθημάτων. Η πλεονεκτική συμπεριφορά του Αγαμέμνονα από τη μία και η περηφάνια και ο εγωισμός του Αχιλλέα από την άλλη θέτουν σε κίνδυνο τις δυνάμεις του ελληνικού στρατεύματος. Η εθνική συνείδηση διαμορφώνεται, λοιπόν, μέσα από μια βιωμένη πραγματικότητα. Δεν αποτελεί μια στείρα θεωρητική κατασκευή ή ένα σύστημα εκλογικευμένων αξιών αλλά συμφύεται με τον συναισθηματικό κόσμο και την προσωπικότητα των ηρώων.

Η επανάσταση αποτελεί εκτός από συλλογικό και ένα διαρκές προσωπικό αίτημα. Μια ανάγκη για την ανατροπή του υπάρχοντος και τη συγκρότηση ενός νέου κόσμου. Από που αφορμώνται, όμως, οι επαναστάσεις; Ο Αχιλλεύς του Α. Χριστόπουλου έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός ήρωα, είναι ένας άλλος οπλαρχηγός της Επαναστάσεως. Ο θάνατος του Πάτροκλου, η απώλεια του αγαπημένου άλλου, αναζωπυρώνει το αίσθημα της συλλογικότητας, οδηγεί τον Αχιλλέα να συγχωρέσει τον Αγαμέμνονα και να επανενταχθεί στο στράτευμα. Με άλλα λόγια, το προσωπικό βίωμα, η άμεση αναφορά έχει τη δύναμη να μετακινήσει τη στάση απέναντι στη συλλογικότητα και την κοινή συνείδηση.

Πώς συνδέονται η φουστανέλα και η καραγκούνα με το αρχαίο κάλλος; Τα κλέφτικα τραγούδια με τους αρχαίους ήχους; Η αρχαία τραγωδία με τη ρομαντική δραματουργική παραγωγή; Ανασυνθέτοντας τα υλικά μιας «παλαιάς θεατρικότητας», τις θεατρικές πρακτικές των μπουλουκιών, τη δόνηση του έμμετρου λόγου, τις αρχετυπικές στάσεις του σώματος και τη στομφώδη υποκριτική, η σκηνοθετική προσέγγιση αποβλέπει να προσεγγίσει το «ηρωικό δράμα» μέσα από μια γλυκόπικρη αίσθηση αλλά και συγχρόνως κωμική και ανάλαφρη ματιά που σκοπεύει να θίξει μερικά από τα βασικότερα ερωτήματα της νεοελληνικής πορείας. Πώς διαμορφώνεται η συνεχώς διαρρηγνυόμενη από την εθνική διχόνοια ελληνική ταυτότητα ανά τους αιώνες; Ποια είναι η σύγχρονη ελληνικότητα;

Λίγα λόγια για την bijoux de kant

Η bijoux de kant είναι η συνύπαρξη πολλών ιδεών, πολλών αισθητικών, πολλών εκφράσεων. Έγινε πεδίο για ένα γόνιμο διάλογο ανάμεσα στο θέατρο, τις καλές τέχνες, τη μουσική, το χορό, τη θεωρία και την επιστήμη. Η bijoux de kant είναι μία καλλιτεχνική εγγραφή που σχηματίστηκε για να υποστηρίξει και να προωθήσει τη δημιουργική έκφραση και την κριτική σκέψη, τον ποιητικό λόγο και τα διαφορετικά ιδιώματα. Στηρίζει τη συλλογικότητα και στοχεύει μέσα από τη συνεργασία της με καλλιτέχνες, ακαδημαϊκούς και όλους όσους πιστεύουν στην τέχνη στη δημιουργία καλλιτεχνικών έργων με υψηλή αισθητική αξία αλλά και κριτική στάση απέναντι στην επικαιρότητα.

Facebook | Instagram | YouTube

#bijouxdekant

 

Ευχαριστίες

Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού
Bright Special Lighting S.A.

OLH H ELLADA    BRIGHT
                                                

TRIPLETA DA

Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο Μαρία Κάλλας
Ακαδημίας 59, 106 79 – Αθήνα
210 3642540


CULTURE IS ATHENS

  • 10 Οκτωβρίου 2021 - 10 Οκτωβρίου 2021
  • Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο Μαρία Κάλλας
  • Ακαδημίας 59