Η ιστορία ενός μονόφθαλμου έρχεται στον Kολωνό

Τετάρτη 21 Ιουλίου | Κολωνός
«Η ιστορία ενός μονόφθαλμου»

Μια σκηνική συνάντηση θεάτρου, ζωντανής μουσικής και εικαστικών, βασιζόμενη στη ραψωδία ι της Οδύσσειας του Ομήρου και στον “Ερωτικό Πολύφημο” του βουκολικού
ποιητή Θεόκριτου του Συρακούσιου.

Περιγραφή Παράστασης
O Κύκλωπας Πολύφημος αφηγείται και ξαναζεί τη συνάντησή του με τον Οδυσσέα. Ένας μουσικός και τέσσερις ηθοποιοί συνδημιουργούν επί σκηνής για την υλοποίηση αυτού του μουσικό/θεατρικού δρώμενου.
Μια μεγάλη εικαστική εγκατάσταση σε μορφή μαριονέτας– την οποία ο ηθοποιός που υποδύεται τον Κύκλωπα κινεί εκ των έσω– κινείται στο χώρο, συνδιαλέγεται με τον Οδυσσέα και τους συντρόφους του και τραγουδά. Ο ηθοποιός μέσα στη μαριονέτα με τη χρήση μικροφώνου, επιτυγχάνει διάφορες ηχητικές παραμορφώσεις που πλαισιώνουν δραματουργικά το κείμενο. Η σκηνική αλληλεπίδραση μαριονέτας και
ηθοποιών, γεννά πληθώρα κινησιολογικών αλληλουχιών, οι οποίες συνομιλούν με την Τέχνη του χορού, λειτουργώντας συμβολικά και συμβάλλοντας συμπληρωματικά στην εξέλιξη της πλοκής. Οι ηθοποιοί που πλαισιώνουν τον Οδυσσέα, υποδύονται εναλλασσόμενα διάφορα πρόσωπα/ρόλους της ιστορίας– από σύντροφοι του Οδυσσέα μέχρι κριάρια του Κύκλωπα– και παίζοντας κρουστά μουσικά όργανα,
συμβάλλουν στη δραματική ένταση της θεατρικής πράξης και συνοδεύουν τη ζωντανή μουσική που παίζει το λαούτο.
Τα διαλογικά μέρη της παράστασης είναι αυτούσια από το κείμενο της ραψωδίας της Οδύσσειας ενώ τα αφηγηματικά μέρη αποτελούν διασκευή του πρωτότυπου κειμένου έχοντας πάρει τη μορφή προσωπικής ομολογίας του Πολύφημου. Μετά την τύφλωση του Κύκλωπα, το δρώμενο ολοκληρώνεται μ’ ένα τραγούδι– μελοποιημένοι στίχοι του ποιήματος του Θεόκριτου– με το οποίο ο Κύκλωπας απευθύνεται στη Γαλάτεια, την κόρη του Νηρέα, φοβούμενος ότι εκείνη θα απαρνηθεί τον έρωτα του λόγω της ασχήμιας του. Στο αποκορύφωμα των προσπαθειών του να πείσει τη Γαλάτεια για τον έρωτα του, δηλώνει πρόθυμος για εθελούσια τύφλωση, σαφής αναφορά στην ακούσια τύφλωσή του, που έχει προηγηθεί. Ο πόθος του Πολύφημου για τη Γαλάτεια– μια ύπαρξη πιο γλυκιά κι από την όρασή του– συνοδοιπορεί απόλυτα με τον πόθο του Οδυσσέα για νόστο.
Θεματικοί άξονες του έργου

• Η βία η οποία συχνά προκύπτει από τη μη αποδοχή της διαφορετικότητας του
άλλου, κυριαρχεί διαχρονικά: και τότε και σήμερα,
• η ύβρις που ανά τους αιώνες δεν συναντά πάντα τη Νέμεση ή την Τίση,
• η φιλοξενία, σπάνιο κληροδότημα του ελληνικού πολιτισμού, με αλλοιωμένη
σημειολογία στο πλαίσιο της παρούσας πανδημίας,
• και η αγάπη που αέναα μας απασχολεί,
είναι μερικοί από τους θεματικούς άξονες που αναδεικνύει η ιστορία του Πολύφημου, και αποτελούν σύγχρονα σχόλια για τον άνθρωπο, ο οποίος στο πλαίσιο μιας επιβεβλημένης απομόνωσης αναπροσδιορίζει αξίες και ιδανικά.

Η ελληνική μυθολογία, πρώτη ανέδειξε τα βαθιά ερωτήματα που αφορούν την ύπαρξή μας. Ο Πολύφημος, έχει εγγραφεί στη συλλογική μνήμη, ως ένα μυθολογικό τέρας με αντικοινωνική συμπεριφορά αλλά και με στοιχεία κοινά με τον σύγχρονο άνθρωπο. Η δική του εκδοχή της ιστορίας, γοητεύει και γεννά προβληματισμούς γύρω από τις διαχρονικές έννοιες του θύτη, του θύματος και της Θείας Δίκης. Η απάντηση του
Οδυσσέα προς τον Κύκλωπα «το όνομα μου είναι κανένας» μας καλεί ν’ αναρωτηθούμε, γύρω από θέματα προσδιορισμού ταυτότητας: η απάντηση του αυτή αποτελεί προϊόν της πολυμήχανης σκέψης του ή εμπεριέχει και μια βαθύτερη δήλωση σε σχέση με τον άνθρωπο; Ποια είναι άραγε η δύναμη της ανωνυμίας στις μέρες μας και ποιες σκοπιμότητες ενδεχομένως εξυπηρετεί;
Όραμα καλλιτεχνικής ομάδας
Δύο είναι οι βασικοί πυλώνες των στόχων μας. Ο πρώτος, αμιγώς καλλιτεχνικός: αφορά στην επιτυχημένη σκηνική συνύπαρξη και συμπόρευση των τριών Τεχνών, οι οποίες, δημιουργούν ένα ευφάνταστο θεατρικό σύμπαν, προκειμένου να αναδείξουν την ιστορία του Πολύφημου. Ο δεύτερος, σχετίζεται με την ανάδειξη καίριων ερωτημάτων που απασχολούν την έκρυθμη, σύνθετη και διαρκώς μεταβαλλόμενη
εποχή μας.


Συντελεστές:
Θεατρική μεταφορά κειμένου: Ομάδα The Young Quill
Σκηνοθεσία: Αικατερίνη Παπαγεωργίου
Μουσική σύνθεση: Αλεξάνδρα Μικρούτσικου
Εικαστική εγκατάσταση & Ενδυματολογική επιμέλεια: Αλέγια Παπαγεωργίου
Χορογραφία: Χρυσηίς Λιατζιβιρή
Σχεδιασμός φωτισμού: Κωστής Μουσικός
Ερμηνευτές: Χρήστος Καραβέβας, Κώστας Κουτρούλης, Χριστίνα Κωστέα, Τάσος
Λέκκας & στο λαούτο ο Άγγελος Αγγέλου
Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Διεύθυνση παραγωγής: Όλγα Γουναρά

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΗΤΗΡΙΩΝ: https://www.viva.gr/tickets/theater/periodeia/i-istoria-enos-monofthalmou/

Πώληση εισιτηρίων θα γίνεται και δύο ώρες πριν την έναρξη της εκδήλωσης στo θέατρο. 

Πρόσβαση στο θέατρο Κολωνού:
Γραμμή Μετρό 2: στάση Σεπόλια & στάση Σταθμός Λαρίσης
Λεωφορειακές γραμμές: 057 (στάσεις Καλλιπόλεως, Ηλέκτρας), Α13 (στάση Αρμονία), Α10 και Β10 (στάση Δομοκού)
Γραμμή Τρόλεϊ: 12 (στάση Αρμονία) & 1 (στάση Δομοκού)

Τετάρτη 21 Ιουλίου | Κολωνός
«Η ιστορία ενός μονόφθαλμου»

Μια σκηνική συνάντηση θεάτρου, ζωντανής μουσικής και εικαστικών, βασιζόμενη στη ραψωδία ι της Οδύσσειας του Ομήρου και στον “Ερωτικό Πολύφημο” του βουκολικού
ποιητή Θεόκριτου του Συρακούσιου.

Περιγραφή Παράστασης
O Κύκλωπας Πολύφημος αφηγείται και ξαναζεί τη συνάντησή του με τον Οδυσσέα. Ένας μουσικός και τέσσερις ηθοποιοί συνδημιουργούν επί σκηνής για την υλοποίηση αυτού του μουσικό/θεατρικού δρώμενου.
Μια μεγάλη εικαστική εγκατάσταση σε μορφή μαριονέτας– την οποία ο ηθοποιός που υποδύεται τον Κύκλωπα κινεί εκ των έσω– κινείται στο χώρο, συνδιαλέγεται με τον Οδυσσέα και τους συντρόφους του και τραγουδά. Ο ηθοποιός μέσα στη μαριονέτα με τη χρήση μικροφώνου, επιτυγχάνει διάφορες ηχητικές παραμορφώσεις που πλαισιώνουν δραματουργικά το κείμενο. Η σκηνική αλληλεπίδραση μαριονέτας και
ηθοποιών, γεννά πληθώρα κινησιολογικών αλληλουχιών, οι οποίες συνομιλούν με την Τέχνη του χορού, λειτουργώντας συμβολικά και συμβάλλοντας συμπληρωματικά στην εξέλιξη της πλοκής. Οι ηθοποιοί που πλαισιώνουν τον Οδυσσέα, υποδύονται εναλλασσόμενα διάφορα πρόσωπα/ρόλους της ιστορίας– από σύντροφοι του Οδυσσέα μέχρι κριάρια του Κύκλωπα– και παίζοντας κρουστά μουσικά όργανα,
συμβάλλουν στη δραματική ένταση της θεατρικής πράξης και συνοδεύουν τη ζωντανή μουσική που παίζει το λαούτο.
Τα διαλογικά μέρη της παράστασης είναι αυτούσια από το κείμενο της ραψωδίας της Οδύσσειας ενώ τα αφηγηματικά μέρη αποτελούν διασκευή του πρωτότυπου κειμένου έχοντας πάρει τη μορφή προσωπικής ομολογίας του Πολύφημου. Μετά την τύφλωση του Κύκλωπα, το δρώμενο ολοκληρώνεται μ’ ένα τραγούδι– μελοποιημένοι στίχοι του ποιήματος του Θεόκριτου– με το οποίο ο Κύκλωπας απευθύνεται στη Γαλάτεια, την κόρη του Νηρέα, φοβούμενος ότι εκείνη θα απαρνηθεί τον έρωτα του λόγω της ασχήμιας του. Στο αποκορύφωμα των προσπαθειών του να πείσει τη Γαλάτεια για τον έρωτα του, δηλώνει πρόθυμος για εθελούσια τύφλωση, σαφής αναφορά στην ακούσια τύφλωσή του, που έχει προηγηθεί. Ο πόθος του Πολύφημου για τη Γαλάτεια– μια ύπαρξη πιο γλυκιά κι από την όρασή του– συνοδοιπορεί απόλυτα με τον πόθο του Οδυσσέα για νόστο.
Θεματικοί άξονες του έργου

• Η βία η οποία συχνά προκύπτει από τη μη αποδοχή της διαφορετικότητας του
άλλου, κυριαρχεί διαχρονικά: και τότε και σήμερα,
• η ύβρις που ανά τους αιώνες δεν συναντά πάντα τη Νέμεση ή την Τίση,
• η φιλοξενία, σπάνιο κληροδότημα του ελληνικού πολιτισμού, με αλλοιωμένη
σημειολογία στο πλαίσιο της παρούσας πανδημίας,
• και η αγάπη που αέναα μας απασχολεί,
είναι μερικοί από τους θεματικούς άξονες που αναδεικνύει η ιστορία του Πολύφημου, και αποτελούν σύγχρονα σχόλια για τον άνθρωπο, ο οποίος στο πλαίσιο μιας επιβεβλημένης απομόνωσης αναπροσδιορίζει αξίες και ιδανικά.

Η ελληνική μυθολογία, πρώτη ανέδειξε τα βαθιά ερωτήματα που αφορούν την ύπαρξή μας. Ο Πολύφημος, έχει εγγραφεί στη συλλογική μνήμη, ως ένα μυθολογικό τέρας με αντικοινωνική συμπεριφορά αλλά και με στοιχεία κοινά με τον σύγχρονο άνθρωπο. Η δική του εκδοχή της ιστορίας, γοητεύει και γεννά προβληματισμούς γύρω από τις διαχρονικές έννοιες του θύτη, του θύματος και της Θείας Δίκης. Η απάντηση του
Οδυσσέα προς τον Κύκλωπα «το όνομα μου είναι κανένας» μας καλεί ν’ αναρωτηθούμε, γύρω από θέματα προσδιορισμού ταυτότητας: η απάντηση του αυτή αποτελεί προϊόν της πολυμήχανης σκέψης του ή εμπεριέχει και μια βαθύτερη δήλωση σε σχέση με τον άνθρωπο; Ποια είναι άραγε η δύναμη της ανωνυμίας στις μέρες μας και ποιες σκοπιμότητες ενδεχομένως εξυπηρετεί;
Όραμα καλλιτεχνικής ομάδας
Δύο είναι οι βασικοί πυλώνες των στόχων μας. Ο πρώτος, αμιγώς καλλιτεχνικός: αφορά στην επιτυχημένη σκηνική συνύπαρξη και συμπόρευση των τριών Τεχνών, οι οποίες, δημιουργούν ένα ευφάνταστο θεατρικό σύμπαν, προκειμένου να αναδείξουν την ιστορία του Πολύφημου. Ο δεύτερος, σχετίζεται με την ανάδειξη καίριων ερωτημάτων που απασχολούν την έκρυθμη, σύνθετη και διαρκώς μεταβαλλόμενη
εποχή μας.


Συντελεστές:
Θεατρική μεταφορά κειμένου: Ομάδα The Young Quill
Σκηνοθεσία: Αικατερίνη Παπαγεωργίου
Μουσική σύνθεση: Αλεξάνδρα Μικρούτσικου
Εικαστική εγκατάσταση & Ενδυματολογική επιμέλεια: Αλέγια Παπαγεωργίου
Χορογραφία: Χρυσηίς Λιατζιβιρή
Σχεδιασμός φωτισμού: Κωστής Μουσικός
Ερμηνευτές: Χρήστος Καραβέβας, Κώστας Κουτρούλης, Χριστίνα Κωστέα, Τάσος
Λέκκας & στο λαούτο ο Άγγελος Αγγέλου
Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Διεύθυνση παραγωγής: Όλγα Γουναρά

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΗΤΗΡΙΩΝ: https://www.viva.gr/tickets/theater/periodeia/i-istoria-enos-monofthalmou/

Πώληση εισιτηρίων θα γίνεται και δύο ώρες πριν την έναρξη της εκδήλωσης στo θέατρο. 

Πρόσβαση στο θέατρο Κολωνού:
Γραμμή Μετρό 2: στάση Σεπόλια & στάση Σταθμός Λαρίσης
Λεωφορειακές γραμμές: 057 (στάσεις Καλλιπόλεως, Ηλέκτρας), Α13 (στάση Αρμονία), Α10 και Β10 (στάση Δομοκού)
Γραμμή Τρόλεϊ: 12 (στάση Αρμονία) & 1 (στάση Δομοκού)

Εγγραφείτε στην υπηρεσία newsletter του ΟΠΑΝΔΑ και ενημερωθείτε άμεσα και έγκαιρα για όλες τις εκδηλώσεις και τα νέα μας.