Δημιουργική δράση από τις βιβλιοθήκες του ΟΠΑΝΔΑ: Ας γνωρίσουμε τη Frida Kahlo.........

Πολιτισμός
Typography

Ο Οργανισμός Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων μαζί με το Τμήμα Βιβλιοθηκών σχεδιάζουν διαδικτυακές δημιουργικές δράσεις με σκοπό να ενισχυθεί η αμφίδρομη σχέση μεταξύ της βιβλιοθήκης  και των μελών της.

Στόχος των δράσεων αυτών αποτελεί η δημιουργική απασχόληση των παιδιών με επίκεντρο πάντα το βιβλίο.

 

  • Ας ζωγραφίσουμε με τη Frida Kahlo

Η δράση αυτή απευθύνεται σε μαθητές ηλικίας δεκατριών ετών και άνω από την Παιδική Βιβλιοθήκη Δήμου Αθηναίων Στ.Λαρίσης

fridakahlo

Η Φρίντα Κάλο γεννήθηκε το 1907 σε ένα χωριό κοντά στην πρωτεύουσα του Μεξικού. Η ζωή, της έδειξε από νωρίς το σκληρό της πρόσωπο. Σε ηλικία έξι ετών προσεβλήθη από πολιομυελίτιδα. Εξαιτίας της αρρώστιάς της το δεξί της πόδι έμεινε ατροφικό, ήταν δηλαδή πιο λεπτό και πιο κοντό από το άλλο. Δυστυχώς, τα παιδιά πολλές φορές είναι σκληρά. Η Φρίντα δέχτηκε ανελέητο bulling από τους συμμαθητές της στο δημοτικό. Τη φώναζαν Κουτσοφρίντα. Σε ηλικία δεκαπέντε ετών έδωσε εξετάσεις, για να περάσει σε ένα από τα καλύτερα σχολεία του Μεξικού και τα κατάφερε. Εκεί, οι συμμαθητές της δεν έβλεπαν τη Φρίντα σαν ένα εύκολο στόχο, ένα σάκο του μποξ, έβλεπαν τη Φρίντα σαν άνθρωπο. Σε αυτό το σχολείο έκανε φιλίες που κράτησε για όλη της τη ζωή. Η νεαρή κοπέλα είχε αποφασίσει ότι τελειώνοντας το σχολείο θα έδινε εξετάσεις, για να περάσει στην ιατρική. Όμως, η ζωή της επιφύλασσε ακόμη μία δυσάρεστη έκπληξη. Ένα μεσημέρι που γυρνούσε από το σχολείο με το λεωφορείο της γραμμής συνέβη ένα φοβερό ατύχημα. Το λεωφορείο, στο οποίο επέβαινε, συγκρούστηκε με ένα τραμ. Πολλοί άνθρωποι σκοτώθηκαν επιτόπου ενώ άλλοι τραυματίστηκαν σοβαρά, μεταξύ των οποίων και η Φρίντα. Τραυματίστηκε στη σπονδυλική στήλη, τη λεκάνη, τις ωμοπλάτες και το ήδη ταλαιπωρημένο δεξί της πόδι. Ένα χρόνο μετά το ατύχημα εισήχθη ξανά στο νοσοκομείο με πόνους στη μέση και πονοκεφάλους. Οι γιατροί διαπίστωσαν ότι κάποιοι σπόνδυλοι είχαν μετατοπιστεί. Επέστρεψε στο σπίτι με ένα ειδικά διαμορφωμένο γύψο που κρατούσε σε ακινησία τη μέση της. Η ανάρρωση ήταν αργή και επώδυνη. Τότε, έγινε ένα μικρό θαύμα. Η Φρίντα ζήτησε από τους γονείς της πινέλα! Εκείνη τη δύσκολη περίοδο για τη ζωή της ξεκίνησε να ζωγραφίζει. Ζήτησε μάλιστα να τοποθετηθεί πάνω από το κρεβάτι -με μία ειδική κατασκευή- καθρέπτης, ώστε να μπορεί να βλέπει και να ζωγραφίζει τον εαυτό της. Εξαιτίας του ατυχήματος έζησε τη ζωή της με πόνους σε όλο της το σώμα και υποβλήθηκε σε πολλές χειρουργικές επεμβάσεις. Σε ηλικία είκοσι δύο ετών η Φρίντα Κάλο παντρεύτηκε το ζωγράφο Ντιέγκο Ριβέρα. Η σχέση τους ήταν θυελλώδης. Μετά από δέκα χρόνια γάμου χώρισαν αλλά δεν άντεξαν να ζούνε χωριστά και ξαναπαντρεύτηκαν. Παρά τις δυσκολίες η Φρίντα Κάλο έζησε μια ζωή έντονη. Ερωτεύτηκε, ζωγράφισε και αγωνίστηκε για κοινωνική δικαιοσύνη και τα δικαιώματα των γυναικών. Με τα πινέλα της αποτύπωνε στον καμβά τον πόνο της αλλά και το πάθος της για τη ζωή. Πέθανε πολύ νέα, σε ηλικία 47 ετών.

«Πόδια, τί τα χρειάζομαι, εφόσον έχω φτερά για να πετάξω; »
Φρίντα Κάλο

Έργα της Φρίντα Κάλο

fridakahlo1 

Time flies, 1929- Ο χρόνος πετάει

Η Φρίντα Κάλο ζωγράφισε αυτόν το πίνακα το 1929, τη χρονιά που παντρεύτηκε το Ντιέγκο Ριβέρα. Το ρολόι και το αεροπλάνο συμβολίζουν το χρόνο που πετάει. Η Φρίντα Κάλο αναδεικνύει μέσα από τα έργα της το λαϊκό πολιτισμό και την άγρια φύση του Μεξικού. Εδώ, τη βλέπουμε να φορά παραδοσιακά ρούχα και κοσμήματα της πατρίδας της. Είχε ένα χαρακτηριστικό, το οποίο πάντα τόνιζε στις αυτοπροσωπογραφίες της, τα έντονα φρύδια της. Στη συγκεκριμένη αυτοπροσωπογραφία τα φρύδια της μοιάζουν με τα φτερά ενός πουλιού. Το βλέμμα της είναι διεισδυτικό. Το μπλε χρώμα του ουρανού και το κόκκινο χρώμα στα μάγουλά της δείχνουν αισιοδοξία. Η ώρα στο ρολόι κατά πάσα πιθανότητα σήμαινε κάτι για τη ζωγράφο. Ίσως πρόκειται για την ώρα του ατυχήματος ή την ώρα του γάμου της. Μόνο υποθέσεις μπορούμε να κάνουμε σχετικά με αυτό το θέμα.

fridakahlo2

The wounded deer, 1946- Το πληγωμένο ελάφι

Η Φρίντα Κάλο ζωγράφισε τον εαυτό της σαν ένα μικρό ελάφι πληγωμένο από βέλη. Οι πληγές από τα βέλη αιμορραγούν. Ζωγράφισε αυτόν τον πίνακα λίγο μετά από ένα χειρουργείο που έκανε, για να απαλλαγεί από τον πόνο στη μέση. Το χειρουργείο δεν πήγε καλά. Λίγο μετά την επέμβαση ο πόνος επανήλθε. Μήπως τα βέλη συμβολίζουν τις αλλεπάλληλες αποτυχημένες χειρουργικές επεμβάσεις; Κάθε αποτυχημένη επέμβαση ήταν για αυτή μία επιπλέον απογοήτευση. Η Φρίντα Κάλο έχει ζωγραφίσει το πληγωμένο ελάφι σε ένα δάσος. Όμως, δεν την ενδιαφέρει η απεικόνιση της φύσης με ρεαλιστικό τρόπο. Τα δέντρα, το κλαδί που βλέπουμε στο πρώτο επίπεδο και η θάλασσα μοιάζουν να συμπάσχουν με το ελάφι, να νοιώθουν τον πόνο του. Η επιλογή του ζώου δεν είναι τυχαία. Η Φρίντα Κάλο είχε πολλά κατοικίδια ζώα στην αυλή του σπιτιού της μεταξύ των οποίων και ένα ελάφι που υπεραγαπούσε.

«Συνήθιζα να πιστεύω ότι ήμουν ο πιο παράξενος άνθρωπος στον κόσμο, αλλά ύστερα σκέφτηκα ότι υπάρχουν τόσοι άνθρωποι στον κόσμο, πρέπει να υπάρχει κάποιος σαν κι εμένα που να νιώθει περίεργος και ατελής με τους ίδιους τρόπους που το νιώθω κι εγώ. Φανταζόμουν εκείνη τη γυναίκα και φαντάζομαι ότι πρέπει να είναι εκεί έξω, σκεπτόμενη εμένα επίσης. Ελπίζω αν είσαι εκεί έξω και διαβάζεις αυτό, να ξέρεις ότι ναι, είναι αλήθεια πως είμαι εδώ και είμαι το ίδιο περίεργη με εσένα.»

Φρίντα Κάλο

Τροφή για σκέψη

  1. Γνωρίζεις κάποιον άλλο ζωγράφο ή ποιητή που έκανε τον πόνο δημιουργία;

  2. Μπορείς να ζωγραφίσεις χρησιμοποιώντας στη ζωγραφική σου σύμβολα που σημαίνουν κάτι για εσένα προσωπικά, όπως χρησιμοποίησε η Φρίντα Κάλο το ελάφι;

Το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων έχει ορίσει τη 18 Μαΐου ως Διεθνή Ημέρα Μουσείων. Στην Παιδική Βιβλιοθήκη του Σταθμού Λαρίσης έχουμε μία πλούσια συλλογή βιβλίων σχετικά με τα μουσεία και τις εικαστικές τέχνες. Αναφέρουμε ενδεικτικά:

  1. «Χτίζοντας το νέο Μουσείο Ακρόπολης», Δόλλη Νίκη, Εκδόσεις Λιβάνης 2009

  2. «Γεώργιος Ιακωβίδης», Κατερίνα Τζαβάρα, Διάπλους- Βιβλιοδιάπλους 2010

Αν θέλετε, μπορείτε να μας στείλετε τις εντυπώσεις σας για αυτή τη διαδικτυακή δράση στο e-mail της Παιδικής βιβλιοθήκης του Σταθμού Λαρίσης: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., ώστε να τις δημοσιεύσουμε στα social media του ΟΠΑΝΔΑ.