Δημιουργικές δράσεις από τις βιβλιοθήκες του ΟΠΑΝΔΑ: Ας μην είμαστε άλλο Μόνοι...

Πολιτισμός
Typography

Ο Οργανισμός Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων μαζί με το Τμήμα Βιβλιοθηκών σχεδιάζουν διαδικτυακές δημιουργικές δράσεις με σκοπό να ενισχυθεί η αμφίδρομη σχέση μεταξύ της βιβλιοθήκης  και των μελών της.

Στόχος των δράσεων αυτών αποτελεί η δημιουργική απασχόληση των παιδιών με επίκεντρο πάντα το βιβλίο.

  • Ας μην είμαστε άλλο Μόνοι…

Μία δράση για μικρούς και μεγάλους από την Παιδική Βιβλιοθήκη Δήμου Αθηναίων Σταθμού Λαρίσης.

Μέσα από την τρυφερή ιστορία του κυρίου Μάνου Μόνου, θα γίνει μια προσπάθεια να προσεγγίσουμε το ευαίσθητο θέμα της μοναξιάς και της αποξένωσης.

Τι είναι η μοναξιά και πως τη βιώνει ο κάθε άνθρωπος ξεχωριστά, ανεξάρτητα από την ηλικία, το φύλο ή την φυλή. Σε μια εκτεταμένη μελέτη για την ευεργετική μοναξιά οι Long και Averill (2003) την ορίζουν ως:

«Κατάσταση όπου κανείς είναι μόνος του, χωρίς άλλους γύρω του ή υπό την παρουσία των άλλων, χωρίς όμως να αλληλεπιδρά μαζί τους».

Η δημιουργική αυτή μορφή μοναξιάς προϋποθέτει την ικανότητα του ανθρώπου να είναι μόνος του και έχει θεωρηθεί ως μια κορυφαία ένδειξη συναισθηματικής ωριμότητας. Από την παιδική ηλικία και στην πορεία της ενήλικης ζωής, ο άνθρωπος περνάει ολοένα και περισσότερο χρόνο μόνος του. Για να μπορέσει το άτομο να ωφεληθεί από τη μοναξιά του θα πρέπει να έχει την ικανότητα να μπορεί να επιβιώσει ακόμη και όταν δεν υπάρχει ενίσχυση από το κοινωνικό περιβάλλον.

Για να ενισχυθεί αυτή η ικανότητα είναι σημαντικό το άτομο  μέχρι το τέλος της παιδικής του ηλικίας, να βιώσει την εμπειρία να είναι μόνο του υπό την παρουσία της μητέρας του. Η μητέρα θα το βοηθήσει μέσω της ικανοποίησης των αναγκών του, για κατανόηση, αποδοχή, αυθεντική αλληλεπίδραση, να οικοδομήσει εμπιστοσύνη σε ένα καλό περιβάλλον, ώστε να μπορέσει και στην μετέπειτα ενήλικη ζωή του να απολαμβάνει τις στιγμές της μοναξιά του.

Berthe Marie 2

Berthe Marie Pauline Morisot (1841-1895), The Craddle, 1872
Η θεωρία της προσκόλλησης στην ψυχολογία περιγράφει την σύνδεση του παιδιού με τον γονέα.
Ο πίνακας της Μπερτ Μοριζό, Η κούνια, 1872, δείχνει το δέσιμο που βιώνει και η μητέρα με το παιδί.

Αφόρμηση – Διαβάζουμε το παρακάτω απόσπασμα από το βιβλίο της Ασπασίας Βασιλάκη «Ο κύριος Μάνος Μόνος», το οποίο βρίσκεται στη συλλογή της Παιδικής βιβλιοθήκης ΟΠΑΝ Δήμου Αθηναίων Στ. Λαρίσης.

«Ο κύριος Μάνος είναι προγραμματιστής ηλεκτρονικών υπολογιστών. Η δουλειά του είναι κουραστική και απαιτητική. Προγραμματίζει προγράμματα κι αυτό είναι μάλλον κάτι δύσκολο και μπερδεμένο. Γι’ αυτό ο κύριος Μάνος έχει αποφασίσει ότι για να γίνει ο καλύτερος προγραμματιστής πρέπει να αφιερωθεί εντελώς στη δουλειά του…

Το πρόγραμμά του μέχρι τις 9 και 2 λεπτά το πρωί ήταν κάπως έτσι:

ΩΡΑ

8.12

8.15

8.30

8.45

9.00

9.02

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Ξυπνητήρι

Πρωινό

Πλύσιμο-Ντύσιμο

Λεωφορείο

Άφιξη στη δουλειά

Έναρξη υπολογιστή

 

Κι αυτό γινόταν μέχρι το βράδυ και το επόμενο πρωί και όλη την επόμενη μέρα. Έτσι ο κύριος Μάνος δούλευε ασταμάτητα στον υπολογιστή της εταιρίας Πι-Σι-Σι-Πι-Σι-ΣτεμΣ, στην οποία εργαζόταν εδώ και 3 χρόνια. Μα ακόμη περισσότερες ώρες καθόταν μπροστά στον υπολογιστή του σπιτιού του…

Όταν δούλευε στον υπολογιστή του σπιτιού του είχε το εξής πρόγραμμα: έμπαινε στο ίντερνετ για να δει την αλληλογραφία του για 1 ώρα, μετά διάβαζε επί 2 ώρες 3 ηλεκτρονικές εφημερίδες και για τις επόμενες 4 ώρες επισκεπτόταν τα site 5 διαφορετικών καναλιών για να δει όλες τις ειδήσεις με τη σειρά. Κι αφού είχε ήδη περάσει 6-7 ώρες στο ίντερνετ, μετά συνέχιζε τη δουλειά που είχε φέρει μαζί του από την Πι-Σι-Σι-Πι-Σι-ΣτεμΣ. Κι αυτό γινόταν μέχρι να κοιμηθεί, και μετά την επόμενη μέρα, και τη μεθεπόμενη, και ούτω καθεξής, και συνέχεια…

Ώσπου μια Παρασκευή η κυρία ΜαρίΚα-Κανέα, η γνωστή για τα κακά νέα που ξεστόμιζε νέα διευθύντρια της Πι-Σι-Σι-Πι-Σι-ΣτεμΣ, του ανακοίνωσε ότι έπρεπε οπωσδήποτε να πάρει την άδεια που του χρωστούσαν εδώ και τρία χρόνια. Αυτό σήμαινε ότι ο κύριος Μάνος θα έπρεπε να πάει ξανά στη δουλειά του τον Αύγουστο! Να περάσει δηλαδή και ο Φλεβάρης, και ο Μάρτης, και ο Απρίλης, και ο Μάης, και ο Ιούνης, και ο Ιούλης!...»

Ο κύριος Μάνος Μόνος, Ασπασία Βασιλάκη, Κέδρος, 2010

 

Παιχνίδι ερωτήσεων και συναισθημάτων

  • Πως νομίζετε ότι αισθάνθηκε ο κύριος Μάνος όταν του ανακοίνωσαν ότι θα έπρεπε να λείψει από τη δουλειά του;…………………………………………………………………………………………………………………..........

……………………………………………………………………………………………………………………………….........

………………….............................................................................................................................................................

  • Μπορείτε να φανταστείτε πως μπορεί να μοιάζει ο κύριος Μάνος Μόνος;

Στην παρακάτω κάρτα μπορείτε να αποτυπώσετε τη μορφή του. Εκτυπώστε την κάρτα εδώ

 

  • Πόσο διάστημα χρειάστηκε να λείψει ο κύριος Μάνος από τη δουλειά του; Νομίζετε ότι ήταν πολύ ή λίγο;…………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………

……................................................................................................................................................................................

  • Σκεφτείτε και περιγράψτε τι μπορεί να έκανε τόσο καιρό που έλειπε ο κύριος Μάνος.

Μπορείτε να γράψετε τις σκέψεις σας, να τις ζωγραφίσετε ή να τις διηγηθείτε στους φίλους ή στους γονείς σας.

  • Ο κύριος Μάνος κάθε πρωί που ξυπνούσε και κατά τη διάρκεια όλης της ημέρας ακολουθούσε ένα πρόγραμμα. Ποιο είναι το δικό σας;
  • Πως αισθάνεστε όταν κάνετε το δικό σας καθημερινό πρόγραμμα; Μπορείτε να μιλήσετε για τα συναισθήματα που σας γεννά με τους γονείς σας.

Πηγές

Μπερτ Μοριζό - Βικιπαίδεια (wikipedia.org)
Γαλανάκη, Ε. (2006). Μοναξιά, Ατραπός
Long, C. & Averill, J. (2003). Solitude: An exploration of Benefits of being alone. Journal for the Theory of Social Behaviour

Αν θέλετε, μπορείτε να μας στείλετε τις εντυπώσεις σας στο email της Παιδικής βιβλιοθήκης: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., ώστε να τις δημοσιεύσουμε στα social media του ΟΠΑΝΔΑ.