Δημιουργική δράση : Ας μιλήσουμε για....βιβλία

Πολιτισμός
Typography

Ο Οργανισμός Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων με συνοδοιπόρο την Παιδική Βιβλιοθήκη στο Σταθμό Λαρίσης, συνεχίζει τις διαδικτυακές δημιουργικές δράσεις με τον τίτλο ¨Ας...”. Σκοπός είναι τα παιδιά, συντροφιά με τους γονείς τους, να κρατήσουν δυνατή την επαφή τους με τα βιβλία και τις βιβλιοθήκες.

Οι δράσεις είναι σχεδιασμένες με σύντομο και ξεκάθαρο τρόπο, ακολουθώντας φιλαναγνωστικές και παιδαγωγικές πρακτικές. Θα κοινοποιούνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και μέσω email στα μέλη της βιβλιοθήκης, σε εβδομαδιαία βάση. 

Στόχος των δράσεων είναι η παροχή ευκαιριών στα παιδιά και στις οικογένειες, μέσω εναλλακτικών προτάσεων, να αξιοποιήσουν τον ελεύθερο χρόνο τους προς όφελος της προσωπικής ανάπτυξης, της δημιουργικής έκφρασης και της ψυχαγωγίας. Θα μπορεί ο καθένας να διαβάζει τις οδηγίες, να τις εκτυπώνει ή να τις αντιγράφει και να απολαμβάνει στο σπίτι του μια μικρή φιλαναγνωστική εμπειρία. Οι δράσεις θα απευθύνονται σε παιδιά από 5 έως 15 ετών.

“Ας μιλήσουμε για... βιβλία”

Για παιδιά από 5 ετών

Στόχος της δράσης είναι να εμπνεύσει τα παιδιά να διαβάσουν περισσότερο. Η σταδιακή εδραίωση μιας φιλικής σχέσης μεταξύ των παιδιών και των λογοτεχνικών κειμένων, καθώς και η καλλιέργεια της αναγνωστικής απόλαυσης επιτυγχάνεται με την συστηματική επαφή των παιδιών με τα βιβλία και την ενίσχυση της φιλαναγνωστικής κουλτούρας.

“Η ανάπτυξη της αγάπης για το διάβασμα είναι υπερβολικά σημαντική για να αφεθεί στην τύχη της”.
(Spiegel, 1981:4)

Η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας ξεκινά από μικρή ηλικία. Η χαρά και η απόλαυση που μπορεί και προσφέρει στον αναγνώστη  η συνομιλία με το κείμενο, σε συνδυασμό με παιγνιώδεις δραστηριότητες από όλες τις μορφές τέχνης, όπως το θέατρο, η μουσική, τα εικαστικά συντελούν στη δημιουργία μιας βαθιάς σχέσης, η οποία θα κρατήσει για μια ζωή.

Η σχέση αυτή θα βοηθήσει το παιδί να αναπτύξει την γλωσσική και αναγνωστική του δεξιότητα, την κριτική και δημιουργική του σκέψη, να εμπλουτίσει την αισθητική και τη φαντασία του.

Ένα παιδί που θα μάθει να έχει μια προσωπική σχέση με το βιβλίο, δε θα σταματήσει ποτέ να διαβάζει.

Οι γονείς κατέχουν σημαντικό ρόλο, γιατί με τη στάση τους και τον τρόπο που οι ίδιοι αντιλαμβάνονται τη σημασία της ανάγνωσης, μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά στην απόκτηση θετικής στάσης απέναντι στα βιβλία. Ο χρόνος που αφιερώνουμε στο παιδί διαβάζοντας του, κρατώντας το αγκαλιά, όταν είναι πολύ μικρό, έχοντας το βιβλίο ανοιχτό μπροστά του, συζητώντας μαζί του και μοιράζοντας τα συναισθήματα που γεννιούνται με την ανάγνωση, είναι πολύτιμος και συμβάλλει στην ανάπτυξη της κλίσης προς αυτή την κατεύθυνση.

Τα τελευταία χρόνια με την ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας σε όλους τους τομείς της ζωής μας αλλά κυρίως με την επίδραση του ίντερνετ και των κοινωνικών δικτύων, ο τρόπος που επικοινωνούμε άλλαξε. Οι νέες εφαρμογές μας προσφέρουν ταχύτητα, με τη δύναμη της εικόνας και τεράστιο όγκο πληροφοριών, χωρίς όμως τη δυνατότητα επεξεργασίας, η οποία δημιουργεί σοβαρά προβλήματα, όπως, μείωση της κριτικής σκέψης, λανθασμένη επιρροή λόγω συνεχούς προβολής σε υλικό που δεν είναι αξιόπιστο, διάσπαση προσοχής, κοινωνικές και ψυχολογικές διαταραχές.

Όταν όμως χρησιμοποιείται με τον σωστό τρόπο μπορεί να γίνει ένα χρήσιμο εργαλείο, παρέχοντας δύναμη για ένα καλύτερο μέλλον.

Οι ειδικοί συγκλίνουν σε ορισμένες κατευθύνσεις ως προς τις ηλικίες έκθεσης των παιδιών στις τεχνολογίες που περιλαμβάνουν οθόνη (υπολογιστής, τηλεόραση, κινητό, τάμπλετ).

Πιο συγκεκριμένα η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συνιστά:

- Μέχρι τους 18 μήνες την αποφυγή χρήσης μέσων που περιλαμβάνουν οθόνη.

- Από 2 έως 5 ετών, μέχρι 1 ώρα την ημέρα.

- Από 6 έως 12 ετών, μέχρι 2 ώρες την ημέρα.

as milisoume vivlio

 

Αφόρμηση – Διαβάζουμε το παρακάτω απόσπασμα από το βιβλίο του LaneSmith “Είναι βιβλίο”, το οποίο βρίσκεται στη συλλογή της Παιδικής Βιβλιοθήκης ΟΠΑΝ Δήμου Αθηναίων Στ. Λαρίσης.

“-Τι κρατάς;    
-Ένα βιβλίο.
-Και πώς σκρολάρεις;
- Δε σκρολάρω. Γυρνάω τις σελίδες. Είναι βιβλίο…
-Μπορείς να μπλογκάρεις;
-Όχι, είναι βιβλίο...
-Στέλνει μηνύματα;
-Όχι.
-Τουιτάρει;
-Όχι.
-Σενδέεται ασύρματα στο ίντερνετ;
-Όχι... Είναι βιβλίο. Κοίτα…
………………………………...
Θα μου δώσεις επιτέλους το βιβλίο μου;
-Όχι.
-Ωραία λοιπόν… Πάω στη βιβλιοθήκη.”

Είναι βιβλίο, Lane Smith, Καλειδοσκόπιο, 2013

α) Το διάβασμα κάνει καλό στην υγεία;
Ποια είναι η γνώμη σας;………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………
…………………………………....................................................................................

β) Στην παρακάτω κάρτα μπορείτε να ζωγραφίσετε τι σημαίνει για εσάς η λέξη “βιβλίο”. Εκτυπώστε την κάρτα εδώ

Αν θέλετε,  μπορείτε να μας τις στείλετε μέσω email στο Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.@Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε..Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., ώστε να τις δημοσιεύσουμε στα socialmedia του ΟΠΑΝΔΑ.