Δημιουργική δράση: Ας παίξουμε με τις λέξεις

Πολιτισμός
Typography

Ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας δήμου Αθηναίων συνεχίζει τη σειρά δημιουργικών δράσεων που αφορούν στο βιβλίο με τίτλο: «Ας…»., θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να αξιοποιήσουν τα παιδιά τον ελεύθερο χρόνο τους προς όφελος της προσωπικής ανάπτυξης, της δημιουργικής έκφρασης και της ψυχαγωγίας.

Για παιδιά 7 ετών και άνω

Στόχος της δράσης είναι τα παιδιά μέσα από τα βιβλία και τα τετράδια που έχουν στη βιβλιοθήκη τους,  να εμπνευστούν και να παίξουν με τις λέξεις, καλλιεργώντας τη φαντασία και την ενσυναίσθηση τους.

Η  Ελληνική γλώσσα και  ο Πολιτισμός είναι σχεδόν ταυτόσημες έννοιες, μια και η γλώσσα είναι το πρώτο συστατικό στοιχείο ενός πολιτισμού. Ο Άνθρωπος, δημιούργησε αυτό που σήμερα ονομάζουμε πολιτισμό,  μετά τη δημιουργία της γλώσσας.

Ο Αρχαίος Ελληνικός πολιτισμός είναι συνυφασμένος με την ελληνική γλώσσα και δεν νοείται χωρίς αυτήν. Για να τον ανακαλύψουμε, θα χρειαστεί πρωτίστως  να ανακαλύψουμε τις  λέξεις,  τις σχέσεις  μεταξύ τους και τις ιδέες και τα νοήματα που εκπέμπουν.

Μέσω της γλώσσας δημιουργήθηκαν οι θεμελιώδεις αρετές του κάλλους, της δύναμης και της σοφίας και έτσι μόνο έμεινε γραμμένη η γνώση και μπόρεσε να φτάσει μέχρι τις ημέρες μας.Οι αξίες αυτές της ζωής, έγιναν η βάση της Ελληνικής παιδείας. 

Η σημασία των Λέξεων

Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις λέξεις με την πραγματική τους σημασία (κυριολεξία), μπορούμε όμως να τις χρησιμοποιήσουμε και με κάποια μη πραγματική σημασία (μεταφορά).

Αφόρμηση – Διαβάζουμε το παρακάτω απόσπασμα από το βιβλίο του Αντώνη Παπαθεοδούλου  «Ο ραφτάκος των λέξεων», το οποίο βρίσκετε στην συλλογή της Παιδικής Βιβλιοθήκης ΟΠΑΝ Δήμου Αθηναίων Στ. Λαρίσης.

«Μια φορά κι έναν καιρό, σε μια πόλη που ήταν μικρή κι έμοιαζε με χωριό, ζούσε ένας ράφτης. Ένας ράφτης που ήτανε μοναδικός για δύο λόγους.

Πρώτον, γιατί άλλον ράφτη η πόλη δεν είχε… Ήταν όμως μοναδικός και για άλλον έναν λόγο. Γιατί κλωστές και νήματα δεν είχε για να ράβει τα υφάσματα, ούτε και μαλλί είχε για τα πλεκτά του. Αντί γι΄αυτά χρησιμοποιούσε ένα πιο αγαπημένο του υλικό, ένα υλικό μοναδικό…τιςλέξεις. Λέξεις από παραμύθια, λέξεις από ποιήματα, από τραγούδια, από ιστορίες παλιές και λεξικά κι εγκυκλοπαίδειες.

Κι έφτιαχνε έτσι, λέξη λέξη, προτάσεις ολόκληρες, που ένωναν τα υφάσματα μεταξύ τους…

Κι αν ήταν  για κασκόλ και για σκουφιά, τότε τα έπλεκε με λέξεις ζεστές όπως: λιακάδα, καλοκαίρι, φλόγα ή φωτιά. Για τα χοντρά πουλόβερ, διάλεγε ακόμα πιο ζεστές: φούρνος, μαγκάλι, θράκα, καίω, τσουρουφλίζω. Και τα πολύ χοντρά παλτά, αυτά για το πολύ κρύο, τα έραβε με πιο ζεστές ακόμα, όπως: τζάκι και ξυλόσομπα ή αγάπη και αγκαλιά».

                                        Ο ραφτάκος των λέξεων, Αντώνης Παπαθεοδούλου, 2012, Μεταίχμιο

α) Βοηθήστε να ράψουμε τις λέξεις για το… Καλοκαίρι.  Με ποιες λέξεις θα το ντύσουμε; Εναλλακτικά μπορούμε να τις ζωγραφίσουμε στην παρακάτω κάρτα.

…………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………

Εκτυπώστε την κάρτα εδώ

β) Παιχνίδι με τις λέξεις!

Δημιουργούμε το δικό μας επιτραπέζιο παιχνίδι, ακολουθώντας τις οδηγίες και με βοηθό τη φαντασία μας.

Μια μικρή ομάδα από λέξεις «δραπετεύει» από ένα βιβλίο και ξεκινά να γνωρίσει τον κόσμο. Θα τις βοηθήσετε να βρούνε τον δρόμο τους;

Θα πρέπει να βρείτε 30 λέξεις, οι οποίες αντιστοιχούν σε κάθε αριθμό του παιχνιδιού και να  γράψετε οδηγίες σε μικρές καρτέλες για το τι θα πρέπει να κάνει ο κάθε παίκτης που «πέφτει» σε αυτόν τον αριθμό.

Ο παίκτης θα μπορούσε να βρει λέξεις που αρχίζουν σε -ρο, π.χ. Ροδάκινο ή σε- κα, π.χ. Καλοκαίρι ή σε -λε, π.χ. Λευτεριά.

 Θα μπορούσε να βρει λέξεις που τελειώνουν σε -ανι,  π.χ.  Τηγάνι  ή σε -ωνω,  π.χ. Μαλώνω  ή σε -ια, π.χ.  Μανταρίνια.

Εκτυπώστε το επιτραπέζιο παιχνίδι εδώ

Αν θέλετε μπορείτε να μας τις στείλετε μέσω email στο Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., ώστε να τα δημοσιεύσουμε στα socialmediaτου ΟΠΑΝΔΑ.